Gdyński Biznesplan 2020. Jeden zwycięzca, 9 finalistów

Gdyński Biznesplan to projekt promujący nowatorskie pomysły na firmę. Tu m.in. powstała aplikacja do „carpoolingu”, a także przedsięwzięcia o intrygujących nazwach „FullSpoon” czy „Sukcynolab”. Dla młodych biznesmenów nie ma żadnych granic. Rzucają wyzwanie nowoczesnej kosmetologii, a nawet chorobie Alzhaimera. Dlaczego warto wziąć udział w konkursie wyjaśnia Sebastian Czecholiński, dyrektor Oddziału 1 PKO Banku Polskiego w Gdyni, członek jury konkursu.
około min czytania

Popularność konkursu nie maleje, co roku bierze w nim udział kilkaset osób.

Do tegorocznej edycji Gdyńskiego Biznesplanu zgłosiło się ponad 400 początkujących przedsiębiorców. To prawie dwa razy więcej niż przed rokiem. Wpływ na to miał powrót do kategorii „open”. W latach 2018 i 2019 w konkursie startować mogli jedynie studenci. Właściciele firm, którzy prowadzą działalność gospodarczą, też mogą pochwalić się osiągnięciami i ciekawymi rozwiązaniami. Szukać trzeba wszędzie!

Czecholinski-srodek.jpg

Kim są członkowie jury? Kto musi wydać trudny werdykt?

W tegorocznym jury zasiada 15 osób. To przedstawiciele firm i instytucji z otoczenia biznesu i lokalnego rynku pracy, przedstawiciele trójmiejskich uczelni oraz instytucji finansowych i bankowych. Na podstawie wypełnionych Kart Oceny Biznesplanu zostaną wybrani finaliści konkursu (maksymalnie 10 prac). Każdy członek jury ma prawo zgłosić do finału jeden biznesplan. Może też wstrzymać się od głosu. Przewodniczący jury ma przywilej zwiększenia liczby prac czy projektów finałowych.

Nie da się ukryć, że motorem napędzającym taki konkurs są nagrody. Fundatorem trzech pierwszych jest PKO Bank Polski.

W sumie to 60 tys. zł, przy czym cała pula nagród wynosi 100 tys. zł. Dodatkowo finaliści biorą udział w licznych spotkaniach, warsztatach i szkoleniach – to również możliwość wszechstronnego dokształcania się.

ABC przedsiębiorczości, podstawy marketingu, zarządzanie finansami czy warsztaty z prezentacji i wystąpień publicznych – to tylko niektóre tematy szkoleń, w których udział biorą uczestnicy tegorocznej edycji konkursu Gdyński Biznesplan.

Wśród poruszanych tematów znalazły się m.in.: podstawy przedsiębiorczości i marketingu, wykłady z dziedziny prawa i zarządzania finansami, czy praktyczne porady dotyczące pisania biznesplanu. Zajęcia poprowadzili eksperci w danych dziedzinach, doradcy biznesowi i praktycy. Są także nagrody rzeczowe.

Biznesplany trafiają do jury. Jakie są kryteria ich oceny?

Najważniejszy jest pomysł na biznes i analiza marketingowa: jaki to produkt, jak wygląda na tle konkurencji, jak można go promować i czy są jakieś ograniczenia dla rozwoju pomysłu. Na każdy z pomysłów patrzę bardzo szeroko. Ważny jest potencjał autora pomysłu – jego wiedza, wykształcenie i doświadczenie w takim projekcie. Chcę wiedzieć, jak jest do tego przygotowany technologicznie, czy wdrożenie produktu będzie łatwe, czy wymaga nakładów pracy i finansów. Warto zwrócić uwagę na efektywność ekonomiczną – koszty, przewidywane wydatki, ale również zysk. Muszę poznać prognozy i szanse na sukces. Projekt musi być prosty, przejrzysty i kompletny. Przyda się również element oryginalności – to ważne, aby zostać dostrzeżonym wśród 400 tegorocznych prac.

Gdyński Biznesplan - srodek-logo.jpg

Który spośród dotychczasowych pomysłów szczególnie Pana zainteresował?

Wiele było takich biznesplanów. W zeszłym roku zwyciężył projekt „FullSpoon” autorstwa Macieja Lechockiego – platforma internetowa łącząca idee zamawiania jedzenia na dowóz z przyjemnością gotowania w domu. Laureat otrzymał 30 tys. zł. Dodatkowo wyróżnienie przyznano Patrycji Miotk za projekt aplikacji mobilnej „JoinMe car-pooling pojazdów” służącej do carpoolingu, czyli współdzielenia przejazdów samochodem. To sposób na ograniczenie liczby aut w mieście, zmniejszenie emisji spalin, ograniczenie kosztów transportu i rozładowanie tłoku w komunikacji miejskiej.

Pamiętam również pomysł wydobywania bursztynu i używania go do wyrobu produktów pielęgnacyjnych. Był to zwycięski biznesplan autorstwa Igora Kaczmarczyka.Sukcynolab” – połączenie nauki z biznesem. Proponowanym produktem firmy była gama aktywnych surowców kosmetycznych i farmaceutycznych produkowanych z bursztynu bałtyckiego dzięki opracowanej w Amber Laboratories technologii.

Natomiast trzy lata temu zwycięzcą w kategorii Open Konkursu Gdyński Biznesplan została Izabela Ryska ze swoim projektem „Świece do masażu i aromaterapii”. Laureatka stworzyła projekt świecy do masażu składającej się z maseł i olejów roślinnych. 

W tym samym roku laureatem w kategorii Innowacyjne Rozwiązania i Technologie została Aleksandra Rutkowska. Jej biznesplan „Labertis Scientific – innowacja w diagnostyce Alzheimera” zapowiadał wprowadzenie metody diagnostycznej choroby Alzheimera, opartej na analizie mikroRNA we krwi pacjenta. To metoda nieinwazyjna, obiektywna, szybka i dokładna. Umożliwia szybkie i bezbolesne wykrycie choroby, jak i monitorowanie jej rozwoju.

Młodzi ludzie inaczej podchodzą do biznesu niż ci, którzy zaczynali wiele lat temu. Dziś liczy się technologia, szukamy unowocześnienia oferty sprzedażowej. Digitalizacja odgrywa kluczową rolę.

Rozmawiał: Piotr Dunaj

Dla kogo Gdyński Biznesplan

  • Konkurs Gdyński Biznesplan jest adresowany zarówno do osób młodych, jak i dojrzałych, pragnących rozpocząć własną działalność gospodarczą na terenie Gdyni, a także rozszerzyć o nowe kierunki działania już prosperującą firmę. W trakcie wydarzenia prowadzane są bezpłatne szkolenia dla wszystkich uczestników w zakresie prawidłowej konstrukcji biznesplanów oraz zakładania działalności gospodarczej. Konkurs ma wspierać indywidualną przedsiębiorczość i pomagać jego uczestnikom w samorealizacji na rynku pracy. Warunkiem stawianym laureatom „Gdyńskiego Biznesplanu” jest prowadzenie przyszłej działalności na terenie Gdyni (lub przeniesienie tam obecnej).

W związku z nowymi zasadami funkcjonowania Urzędu Miasta Gdyni w obliczu zagrożenia zarażeniem się koronawirusem gotowe biznesplany w formie papierowej i na nośniku CD należy dostarczyć organizatorowi wyłącznie pocztą do 30.06.2020 r. na jeden z adresów:

  • Urząd Miasta Gdyni, Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości, ul. 10 Lutego 24, 81-364 Gdynia;
  • Urząd Miasta Gdyni, Kancelaria Ogólna, al. Marszałka Piłsudskiego 52/54, 81-382 Gdynia

z dopiskiem na kopercie: Konkurs „Gdyński Biznesplan 2020″.

Decyduje data stempla pocztowego – nie późniejsza niż 30.06.2020 r. Na chwilę obecną nie ma możliwości składania biznesplanów osobiście.