Jak z usług banku korzysta młode pokolenie? PKO Bank Polski na Konferencji Ekonomicznej 2020
Czy papierowy pieniądz wytrzyma próbę czasu i pozostanie w obiegu? Czy młodzi ludzie chcą korzystać z banku w telefonie, czy w oddziale? Na te i inne pytania odpowiadali prelegenci panelu „Smart Banking” podczas Konferencji Ekonomicznej 2020. Złotym Partnerem wydarzenia był PKO Bank Polski. 2020-03-0321 lutego podczas Konferencji Ekonomicznej 2020, organizowanej w Warszawie przez studentów uczelni wyższych, odbył się panel pt. „Smart Banking”. Uczestnicy debaty przyglądali się różnicom pomiędzy tradycyjną a nowoczesną bankowością i dyskutowali o tym, jak młode pokolenie postrzega dzisiaj banki.
Jednym z prelegentów była Edyta Tararuj, Dyrektor Biura Rozwoju Produktów w Departamencie Produktów Klienta Indywidualnego PKO Banku Polskiego. Całemu wydarzeniu towarzyszyła obecność stoiska rekrutacyjnego, przy którym można było zapoznać się z ofertą programów stażowych w PKO Banku Polskim.
Gotówka zniknie?
W Polsce płatności zbliżeniowe rozwinęły się bardzo szybko, mamy do nich dostęp już prawie wszędzie, nawet w małych miejscowościach – mówiła Edyta Tararuj, ale mimo to, zdaniem jej i pozostałych prelegentów, gotówka tak szybko nie zniknie z naszych portfeli. Jednocześnie eksperci zaznaczyli, że wciąż istnieją branże, które wolą posługiwać się papierowym pieniądzem – np. branża gastronomiczna, dla której gotówka ma podwójną wartość, chociażby ze względu na napiwki.
Bank w telefonie czy w oddziale?
Podczas debaty Edyta Tararuj podzieliła się wynikami przeprowadzonego przez PKO Bank Polski badania, które dotyczyło sposobu otwierania konta przez młode pokolenie. Co zaskakujące, według ankiety, młodzi ludzie przeważnie otwierają swoje konta w oddziale, ale później bankowanie odbywa się poza nim – np. w aplikacji mobilnej, która daje nieograniczony i funkcjonalny dostęp do własnego konta wszędzie tam, gdzie go potrzebujemy.
Według Edyty Tararuj płynie z tego jeden wniosek – bank będzie zawsze tam, gdzie znajduje się klient. W telefonie, a dokładniej w aplikacji bankowej, korzystamy z prostych usług, takich jak przelew, sprawdzenie konta czy zakup biletu komunikacji miejskiej. Natomiast jeśli chcemy otworzyć konto czy złożyć wniosek o kredyt hipoteczny, wtedy chętniej udajemy się do placówki, w której możemy liczyć na doradztwo eksperta. Jak podkreśla, pierwszy kontakt, osoba po drugiej stronie, utożsamiana z profesjonalizmem, wiarygodnością i wiedzą, jest kluczowa w procesie rozpoczęcia współpracy z bankiem.
Właśnie dlatego Smart Banking nie wiąże się jedynie z cyfryzacją wszystkich usług bankowych, ale z pozostawieniem wielu możliwości. – Smart Banking oznacza, że ja jako klient mam wybór – gdy idę do oddziału liczę na profesjonalnego doradcę, a gdy potrzebuję wykonać usługę tu i teraz, korzystam ze smartfonu – to jest właśnie Smart Banking. To klient decyduje, kiedy chce bankować i w jaki sposób – zaznacza Edyta Tararuj.
PKO Bank Polski zmienia się dla młodych ludzi
Patrzymy na to, co jest potrzebne młodym ludziom. Wydawało nam się, że dla młodego pokolenia banki muszą być tak proste jak McDonald czy Nike. Ale okazuje się, że wcale nie – bank nie jest przeznaczony do jednej czynności, on ma wspierać ludzi młodych w rozwiązaniach, które są potrzebne tu i teraz, a te rozwiązania są różne – dodaje.
Podkreśliła też, że dobry bank jest jak dobry scyzoryk – ma wiele funkcji, ale ważne jest to, żeby wiedzieć, do czego danej funkcji użyć – W tym właśnie pomaga bank. Przy tym, nie powinien być inwazyjny, nie powinien zbyt mocno wkraczać w życie młodych ludzi. Ważne jest to, żebyśmy spotykali się pośrodku – wy macie potrzebę, a my – bankowcy, wiemy, jak wam w tym pomóc – mówiła.
Gotówką, kartą, telefonem, a może zegarkiem? Ważne, że bezpiecznie
Dziś coraz więcej zakupów robimy bezgotówkowo, korzystając już nie tylko z tradycyjnej karty płatniczej, ale także z telefonu czy nawet zegarka. Swoją tożsamość potwierdzamy już nieklasycznym podpisem na rachunku – wystarczy do tego rozpoznanie twarzy lub linii papilarnych naszego palca. Nie wszystkie płatności odbywają się bez ograniczeń – nadal mamy limit przy zbliżeniowej. Dodatkowo, klient może sam, zgodnie z swoimi potrzebami, ustalić limity transakcji.
Rozpatrując nowe rozwiązania tego typu, bank musi pamiętać o dwóch czynnikach. Nowo wdrażane usługi bankowe powinny być nie tylko odpowiedzią na potrzeby klientów, ale także spełniać jeszcze jeden ścisły wymóg. – Za wszystkim stoi kwestia dużego poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności za każdego klienta. Decyzja, którą dzisiaj podejmujemy, musi być dokładnie przemyślana – szczególnie przy płatnościach, ale też przy korzystaniu z aplikacji bankowej czy karty – dbamy o to, aby wszystko było na jak najwyższym poziomie bezpieczeństwa – podsumowała Edyta Tararuj.
Magda Chałupka
Edyta Tararuj – od 2014 r. związana z PKO Bankiem Polskim, gdzie przez 4 lata odpowiadała za sprzedaż w obszarze klienta indywidualnego, a od ponad roku odpowiada za rozwój produktów w obszarze codziennego bankowania dla klientów indywidulanych – rachunki bieżące i oszczędnościowe, kredyty odnawialne, karty debetowe i kredytowe oraz płatności. Dodatkowo w ramach programu Let’s Fintech with PKO Bank Polski wspiera Startupy w zakresie wdrożeń w banku.
Konferencja Ekonomiczna 2020 to inicjatywa wspierająca innowacyjność, przedsiębiorczość oraz kreatywność młodego pokolenia. Projekt, realizowany przez grupę warszawskich studentów, ma na celu wzbogacenie wiedzy, a także ma zachęcić do podejmowania i realizacji nowych pomysłów przy jednoczesnym praktycznym poszerzaniu wiedzy. Poprzez stworzenie odpowiednich warunków, a także dostosowanie się do wymogów uczestników, Konferencja Ekonomiczna 2020 stawia sobie za cel dołączenie do grona podobnych wydarzeń na świecie i czynne uczestnictwo w rozpowszechnianiu idei rozwoju i przedsiębiorczości wśród młodego pokolenia.
Zobacz oferty pracy i staży na stronie www.pkobp.pl/kariera.