Pszczoły na dachu Teatru Zagłębia w Sosnowcu

Teatr Zagłębia postawił na swoim dachu minipasiekę. Zorganizował też pierwsze warsztaty pszczelarskie dla dzieci. Sponsorem wydarzenia jest PKO Bank Polski.
około min czytania

Miejskie pszczelarstwo zdobywa dachy w Polsce już od kilku lat. Wiele instytucji szczyci się posiadaniem własnych pasiek lub udostępnieniem dachu pod ich prowadzenie. Przykładami są Pałac Kultury i Nauki, Regent Warsaw Hotel, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Urząd Marszałkowski w Toruniu, Katolicki Uniwersytet Lubelski w Lublinie, Ministerstwo Rolnictwa w Warszawie, biurowiec Argon w Gdyni. Teatr Zagłębia w Sosnowcu dołączył do tego trendu, stawiając na swoim dachu dwa ule. Inicjatywa została zrealizowana we współpracy z Pasieką Śląskie Miody, która codziennie opiekuje się pszczołami.

Hodowla pszczół w mieście ma swoje plusy – wyższa temperatura powietrza skłania pszczoły do częstszych lotów, co w efekcie może przekładać się na większe zbiory miodu. Różnorodność roślin kwitnąca w parkach, ogrodach i balkonach wpływa na niepowtarzalny smak miodu.

Miasto jest bardzo dobrą bazą pożytkową dla pszczół. Te miody są dużo bardziej zróżnicowane od miodów wiejskich. W mieście udaje nam się uzyskać miód wierzbowy czy ze żmijowca, którego nigdzie indziej nie jesteśmy w stanie pozyskać – wyjaśnia Krzysztof Poppe z Pasieki Śląskie Miody, który pod koniec sierpnia przez dwa dni prowadził na terenie siedziby teatru warsztaty pszczelarskie.

W warsztatach „Poznajemy pszczele obyczaje” wzięły udział dzieci w wieku 9-12 lat. Uczestnicy poznali tajniki życia wewnątrz ula oraz dowiedzieli się skąd bierze się miód i produkty pszczele. Zwieńczeniem było zrobienie przez każde dziecko świeczki z wosku pszczelego. Na koniec odbyły się również krótkie zajęcia aktorskie.

Dzieci świetnie się bawiły, miały mnóstwo pytań, chciały wiedzieć, czym różni się pszczoła od osy i dlaczego pszczoły są pożyteczne – mówi Agata Kędzia, edukatorka z Teatru Zagłębia w Sosnowcu. – Cieszymy się, że PKO Bank Polski włączył się w naszą inicjatywę. Chcemy pokazać, że instytucje kultury, oprócz swojej działalności artystycznej, też powinny wpierać takie działania i uświadamiać najmłodszych jak ważna jest ekologia, tym bardziej w mieście – dodaje.

PKO Bank Polski od dwóch lat wspiera Teatr Zagłębia w Sosnowcu. Był sponsorem m.in. rewii „Przodownicy miłości. Rewia związkowo-robotnicza”.

Joanna Kornaga
Ekspert w PKO Banku Polskim