E-urząd, czyli okienko zawsze czynne

E-urząd, czyli okienko zawsze czynne Teraz załatwiamy już tylko sprawy e-urzędowe. O tych tradycyjnych niektórzy dawno zapomnieli. Dzięki internetowi wykonamy całą papierkową robotę online, a właściciele firm nie muszą nawet spotykać się z urzędnikami.
około min czytania

Profil Zaufany ma już ponad 13 mln Polaków. W ciągu ostatnich 12 miesięcy założono ich ponad 4 mln. To prawie 50 proc. więcej niż było w 2020 r – ma go już 40 proc. dorosłych Polaków.  

Jedną z najpopularniejszych e-usług ubiegłego roku była usługa „Wyślij pismo ogólne”. W 2021 r. do urzędów trafiło 2 116 726 takich elektronicznych pism – o niemal 600 tys. więcej niż przed rokiem.

E-urząd dla każdego

Digitalizacja urzędów dotarła również poza duże miasta. Średnio w co czwartej gminie możemy załatwić większość cyfrowych usług – tak przynajmniej wynika z badania Watchdog Polska, która przyjrzała się, jak w dobie pandemii wygląda cyfryzacja urzędów samorządowych. 

Spośród ponad 800 urzędów, które odpowiedziały na pytanie o to, jakie rozwiązania cyfrowe urząd oferuje mieszkańcom, ponad 99 proc. zaznaczyło więcej niż jedną odpowiedź. Prawie wszystkie gminy – 806 na 808 wskazało możliwość załatwiania spraw za pośrednictwem EPUAP-u. To zdecydowanie najczęściej wybierana przez nie forma zdalnej realizacji usług. 

Co to jest e-urząd?

  • W Polsce możliwość tworzenia e-urzędów wprowadziła ustawa o podpisie elektronicznym z 2001 r. Jednakże ostre normy dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego i zapis o konieczności posługiwania się nim przez petentów przy składaniu e-wniosków i e-deklaracji, spowodowały, że e-urzędy nie stały się w Polsce popularnym sposobem załatwiania spraw urzędowych. Do grudnia 2008 r. wydano w Polsce tylko 179 tys. podpisów.

Natomiast pierwsza wersja platformy ePUAP została uruchomiona 14 kwietnia 2008 r., a 7 lat później jej druga wersja, która jest dostępna do dziś. Mogą z niej korzystać osoby mające numer PESEL, konto na portalu oraz możliwość potwierdzenia swojej tożsamości w internecie.

E-urząd – e-Tożsamość

Trzeba ją mieć, aby swobodnie załatwiać nasze sprawy w cyfrowych urzędach. Da się go założyć na wiele sposobów. Jednym z nich jest utworzenie w iPKO e-Tożsamości, a potem Profilu zaufanego, który pozwoli nam korzystać z usług e-administracji. Jednak e-Tożsamość pozwala nam również na uzyskanie e-Podpisu, dzięki któremu podpiszemy pisma do sądu, urzędu, umowy najmu, kupna lub sprzedaży samochodu online. Do wyboru mamy:

  • podpis jednorazowy – jeżeli chcemy podpisać 1 dokument
  • z długim terminem ważności – jeżeli często podpisujemy dokumenty

E-Urząd Skarbowy

Kolejnym urzędem, z którego skorzystamy online jest Urząd Skarbowy. Elektroniczna skarbówka działa przez 24 godziny. To serwis, w którym klienci Krajowej Administracji Skarbowej załatwią swoje sprawy podatkowe. Zrobią to w dowolnym momencie i korzystając z dowolnego urządzenia. Aby to zrobić wystarczy zalogować się przez login gov.pl. Dzięki personalizacji danych w e-Urzędzie Skarbowym zalogowany użytkownik ma dostęp do przeznaczonych dla niego informacji i usług.

Znajdziemy tu takie usługi jak:

  • Twój e-PIT (czyli zeznanie podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-37 lub PIT-38),
  • e-mikrofirma (bezpłatną aplikację do generowania i wysyłania JPK),
  • wykaz twoich mandatów karnych,
  • płatności online.

Uzyskamy dostęp do:

  • swoich aktualnych danych, a jeśli prowadzimy działalność, to również danych tej działalności,
  • informacji o swoim indywidualnym rachunku podatkowym, tzw. mikrorachunku podatkowym, na który wpłacimy podatki,
  • złożonych dokumentów,
  • historii płatności,
  • historii logowania.

Złożymy do urzędu skarbowego m.in.:

  • pismo w sprawie wyjaśnienia przeznaczania wpłaty,
  • wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań,
  • zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego (tzw. czynny żal),
    zawiadomienie ZAW-NR,

Platforma zapewni również pełną transakcyjność (m.in. przez elektroniczne płatności online) dla wszystkich udostępnianych e-usług, funkcjonalności, deklaracji i tytułów.

Co załatwimy w e-Urzędzie?

Zdalnie załatwimy wiele urzędowych spraw. Digitalizacja dotarła bowiem do każdego zakątka administracji publicznej. Złożymy np. niektóre wnioski: o rejestrację pojazdu, jego przerejestrowanie i wyrejestrowanie oraz zawiadomienia o jego zbyciu i nabyciu. Poza tym złożymy wniosek o wtórnik dokumentów i tablic rejestracyjnych.

To pierwszy krok w załatwieniu naszej sprawy. Potem, po pozytywnej weryfikacji załączonych do wniosków dokumentów należy z ich oryginałami zgłosić się do Wydziału Komunikacji w wyznaczonym terminie, by dokonać rejestracji, przerejestrowania lub wyrejestrowania pojazdu.

Co jeszcze daje nam sieć? Złożymy wniosek o wydanie profilu kandydata na kierowcę i prawa jazdy oraz jego wtórnika, wymianę prawa jazdy, a także przedłużenie ważności prawa jazdy. W ten sam sposób poprosimy również o zwrot zatrzymanego prawa jazdy, o przywrócenie uprawnień do kierowania pojazdami, wpis kodu „95” do prawa jazdy, wymianę zagranicznego prawa jazdy i w końcu – o wydanie międzynarodowego prawa jazdy. Tą drogą uzyskamy również odpisy aktów z Urzędu Stanu Cywilnego i kartę EKUZ. Możemy też sprawdzić, ile mamy na swoim koncie punktów karnych.

Dzięki internetowi zrobimy rejestrację urodzenia dziecka. W takiej sytuacji jest jednak konieczne posiadanie:

Bartosz Piotrowski