Internetowe Konto Pacjenta – teraz będzie łatwiej

Wystarczy uruchomić własne Internetowe Konto Pacjenta, żeby móc poznać historię swojej choroby czy uzyskać e-receptę bez konieczności wizyty u lekarza. Nowa aplikacja, która ułatwia życie, ale też skraca kolejki do szpitali i przychodni.
około min czytania

O tym, że coraz więcej elementów naszego życia przenosi się do internetu, wiadomo od dawna. Ale usługi medyczne? W końcu nawet najszybsze łącze internetowe nie będzie w stanie zastąpić zwykłego spotkania pacjenta z lekarzem w przychodni lub w szpitalu. I zastąpić nie jest w stanie, ale może pomóc je usprawnić. Temu ma służyć Internetowe Konto Pacjenta (IKP), nowy projekt Narodowego Funduszu Zdrowia.

Co to jest Internetowe Konto Pacjenta?
To aplikacja internetowa, która umożliwia dostęp do poszczególnych danych medycznych – własnych, ale także dzieci, które pozostają pod opieką rodziców. Te dane to m.in. historia wizyt lekarskich od 2008 r. w zakładach finansowanych przez NFZ. Ułatwienie wygodne w sytuacji, gdy korzystamy z konsultacji w przychodni lub szpitalu poza miejscem zamieszkania. W tej sytuacji lekarz nie ma wglądu do karty pacjenta. Na Internetowym Koncie Pacjenta są też informacje, o receptach które były realizowane po 1 stycznia 2019 r.

Łatwiej o leki
Internetowe Konto Pacjenta może także sprawić, że wizyta w przychodni będzie niepotrzebna. W aplikacji dostępna jest e-recepta, czyli dokument, który pozwoli wykupić w aptece lekarstwa stosowane przewlekle. Oczywiście, bez wizyty w gabinecie, nie będą wystawiane recepty na nowe leki, a tylko na te, które przyjmujemy regularnie od dawna. Ten system umożliwi też uzyskanie e-recepty od pielęgniarki, także po konsultacji na odległość (przez telefon, czy internet). Dotyczy to tylko prostych chorób. Bardziej skomplikowane schorzenia dalej będą wymagać osobistego spotkania z lekarzem.

E-skierowanie
Tak samo w przyszłości będą działać e-skierowania. Umożliwią one pełną, elektroniczną obsługę procesu skierowania pacjenta na leczenie – od momentu wystawiania skierowania aż do momentu realizacji usługi. Będą w nim informacje o zaplanowanych wizytach u lekarza, zabiegach oraz pobytach w szpitalach czy uzdrowiskach. Uruchomienie usługi planowane jest w styczniu 2021 r.

Źródło informacji
Za pośrednictwem IKP można też uzyskać od ręki informacje o tym, gdzie można znaleźć pomoc w nagłych przypadkach, kiedy są wolne terminy na wizyty u specjalistów, w której aptece są szukane przez nas lekarstwa. Na własnym koncie pacjenta będziemy mogli też przeczytać komplet informacji podstawowych, na przykład mówiących o prawach pacjenta, czy informujących o szczepieniach, które powinniśmy wykonać.

Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta?
Szczegółowe informacje są dostępne na stronie Pacjent.gov.pl. Internetowe Konto Pacjenta wymaga rejestracji. Można to zrobić za pomocą Profilu Zaufanego, który zakładamy w PKO Banku Polskim. Aby założyć Profil Zaufany wystarczy zalogować się do serwisu transakcyjnego iPKO lub Inteligo i wybrać zakładkę e-Urząd. Następnie sprawdzić poprawność swoich danych oraz nadać login potrzebny do korzystania z Profilu Zaufanego. Operację potwierdza się kodem z narzędzia autoryzacji. Na adres e-mail podany we wniosku przesyłana jest wiadomość z potwierdzeniem założenia Profilu Zaufanego.

Foto3kroki.jpg

Profil Zaufany to znakomicie znane narzędzie, dzięki któremu zyskujemy dostęp do serwisów polskiej e-administracji i załatwiamy dziesiątki urzędowych spraw bez wychodzenia z domu. Zyskujemy dostęp do historii OC i AC na portalu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, zgłaszamy narodziny dziecka, wysyłamy pismo ogólne do urzędu, rozliczamy się z ZUS i Urzędem Skarbowym, składamy wniosek o nowy dowód osobisty lub zgłaszamy jego utratę. Możemy także sprawdzić swoje punkty karne oraz aktualne i historyczne informacje o pojazdach. Założenie Profilu Zaufanego zajmuje dosłownie kilka chwil.

Tomasz Kościniak