Kod BLIK – nie udostępniaj pochopnie!
Zaczyna się niepozornie. Prośba od znajomego na Facebooku o pomoc. Właśnie potrzebuje pieniędzy, sprawa jest pilna. Co robimy? Na ratunek wysyłamy kod BLIK. Zanim jednak to zrobimy, pomyślmy dwa razy, bo może to być zwykłe oszustwo. 2019-07-22Przestępcy mają nowy sposób na wyłudzanie pieniędzy. Przejmują konta społecznościowe i korzystając z nich wysyłają prośby o finansowe wsparcie, podszywając się pod znajomych niczego nie spodziewającej się ofiary. Liczą na nasze zaufanie, ale również brak czasu i fakt, że nie dostrzegamy pewnych rzeczy, jesteśmy roztargnieni i nieuważni. Że ufamy, kiedy ktoś do nas pisze na Facebooku lub innym portalu społecznościowym i chcemy pomóc, a potem nie sprawdzamy, co akceptujemy.
Nie dajmy się nabrać. Po pierwsze rzadko się zdarza sytuacja tak krytyczna, że nie można poczekać z przelewem. Jeśli jednak tak się stanie, przede wszystkim „potrzebujący” powinien do nas najpierw zadzwonić. Pożyczka to przecież sprawa do obgadania, a nie pisania na Facebooku. W Messengerze mamy również wideo rozmowy – zweryfikujmy najpierw naszego „znajomego”.
Jeśli chcemy przekazać koleżance czy koledze pieniądze, możemy skorzystać z przelewu na numer telefonu BLIK. W ten sposób trafią na konto bankowe bliskiej nam osoby natychmiast, a my będziemy mieli pewność, że nikt nie podszył się pod nią w internecie. Znamy jej numer telefonu, a każdy może mieć numer powiązany wyłącznie ze swoim numerem rachunku bankowego. W takiej sytuacji przed potwierdzeniem przelewu będziemy widzieli w aplikacji mobilnej Banku, komu przekazujemy pieniądze.
Sprawdź kto prosi o pieniądze
Każdy powinien zabezpieczać swoje konta w mediach społecznościowych, np. na Facebooku – koniecznie korzystać z uwierzytelnienia dwuskładnikowego – dzięki niemu logowanie na nowym urządzeniu trzeba potwierdzić kodem otrzymanym w SMS-ie.
Nie wolno podawać nikomu danych do logowania – zarówno do serwisów społecznościowych, poczty mailowej, jak i do telefonu czy tym bardziej aplikacji mobilnej banku.
Pieniądze można wypłacić lub przelać BLIKIEM tylko świadomie – każdą transakcję użytkownik musi potwierdzić znanym tylko sobie PIN-em w aplikacji mobilnej Banku na swoim smartfonie. Nie wolno tracić czujności nawet po otrzymaniu wiadomości od kogoś bliskiego. Zanim przekaże się mu pieniądze, trzeba się upewnić się, że to naprawdę on.
BLIK to szybka, wygodna i bezpieczna metoda płatności i przekazywania pieniędzy. Złodzieje oszukują użytkowników serwisów społecznościowych podszywając się pod ich znajomych lub licząc na ich dobre serce. Żaden złodziej nie zrealizuje jednak transakcji BLIKIEM bez udziału i decyzji użytkownika. Dlatego ważne, aby każdy był czujny i dokładnie się upewnił, czy ktoś nie chce go oszukać.
Opracował Piotr Dunaj