Mobile only, czyli w przenośni dobra bankowość

Coraz więcej Polaków jest mobile only. Rachunki, zakupy czy wnioski o kredyt załatwiamy sięgając po smartfona. Prosto, wygodnie, bezpiecznie – takimi prawami rządzi się bankowa aplikacja mobilna.
około min czytania

Bankowość mobilna, czyli ta na smartfonach i tabletach, bije w Polsce rekordy popularności. Coraz więcej osób rezygnuje z zarządzania swoimi finansami na komputerze – duża grupa Polaków do bankowania używa jedynie aplikacji na urządzeniach przenośnych.

Bankowość mobilna 2020

Z danych serwisów Bankier.pl oraz PRNews.pl wynika, że w Polsce z bankowości mobilnej korzysta 14,3 mln osób. Spośród tej grupy 12 mln używa w tym celu aplikacji mobilnej banku. Banki w Polsce mają już 6,5 mln klientów mobile only. Są to osoby, które korzystają z bankowości wyłącznie na smartfonach i nie logują się do systemów bankowych na komputerze.

Jeśli chodzi zaś o popularność bankowości mobilnej wśród klientów poszczególnych banków, liderem jest PKO Bank Polski. Ma on 3,6 mln użytkowników bankowości mobilnej. W ciągu ostatniego roku bankowi przybyło ponad 650 tys. użytkowników bankowości w smartfonie.

Proste jak… aplikacja

Jak widać, klienci banków siedzą teraz w sieci. Aplikacje są tak proste, że każdą operację wykonamy sami, a w razie kłopotów zadzwonimy na infolinię.

Dla wielu z nas bankowość mobilna stała się jedynym kanałem kontaktu z bankiem, a aplikacje są najlepszą formą załatwiana spraw. Pamiętajmy, że to nie tylko platforma do płacenia rachunków i robienia zakupów. Jest systematycznie uzupełniana m.in.: o ubezpieczenie komunikacyjne, opłaty za parkowanie, mobilną autoryzację czy możliwość składania wniosków.

Chociaż globalna sprzedaż telefonów komórkowych spadła w ostatnim kwartale o 20 proc., nie powstrzyma to ekspansji bankowości mobilnej – to już proces nie do zatrzymania. W styczniu br. na świecie było ponad 5 mld posiadaczy telefonów komórkowych – dlatego zapotrzebowanie na bankowość mobilna jest olbrzymie.

Poczucie bezpieczeństwa – to zależy od nas

Popularność bankowości mobilnej to również wielka odpowiedzialność. Musimy być ostrożni i myśleć rozsądnie. Używajmy więc oprogramowania antywirusowego i nigdy nie instalujmy niczego, co rzekomo zostało wysłane przez „bank” w SMS-ie. Pamiętajmy – bank nic nie przekazuje w ten sposób.

Cyberprzestępcy korzystają z naszej naiwności, a czasem dobrego serca. Kiedy otrzymujemy SMS-a od znajomego, który szybko potrzebuje pieniędzy, wysysamy mu je – mówi Dariusz Malec, właściciel firmy komputerowej. – Nie sprawdzamy jego tożsamości, tak jak nie sprawdzamy autentyczności wielu stron. Wciąż jesteśmy w aucie albo biegniemy na spotkanie. Bez zastanowienia podajemy kod BLIK albo robimy szybki przelew. Zachowujemy się nieodpowiedzialnie.

Przygotujmy listę rzeczy, które powinniśmy robić lub nie podczas korzystania z bankowości mobilnej:

  • zawsze dokładnie sprawdzajmy SMS-y, które otrzymujemy od banku, a przy przelewach zwracajmy uwagę na numer rachunku i kwot;
  • nie przechowujmy w pamięci telefonu ważnych danych takich jak hasło logowania do konta czy numer PIN do karty;
  • unikajmy logowania się na stronę banku z otwartej sieci Wi-Fi, z której każdy może się połączyć i nie logujmy się z cudzych telefonów;
  • stosujmy blokadę swojego telefonu, na przykład w postaci hasła, wzoru lub korzystając z biometrii (odcisk palca, twarz);
  • zdefiniujmy limity transakcyjne przy korzystaniu z bankowości online, gdy bank daje taką możliwość;
  • regularnie aktualizujmy system operacyjny i aplikację banku.

Piotr Dunaj