8 zasad bezpiecznego bankowania
Dziewięciu na dziesięciu Polaków czuje się bezpiecznie korzystając z nowoczesnych usług bankowych. Banki są zresztą dla większości Polaków liderem w zakresie cyberbezpieczeństwa. Nie powinno to jednak usypiać naszej czujności w trakcie bankowania za pośrednictwem telefonu czy komputera. 2020-03-16Z najnowszej edycji Raportu „Cyberbezpieczny Portfel 2020” przygotowanego przez Związek Banków Polskich (ZBP) i Warszawski Instytut Bankowości (WIB) wynika, że 59 proc. Polaków uznaje banki za najlepiej zabezpieczone przed działaniami cyberprzestępców. W rankingu zaufania dystansują one m.in. wojsko i policję (40 proc.) oraz instytucje rządowe 31 proc.). Najmniejszym zaufaniem w zakresie bezpieczeństwa w sieci darzone są media społecznościowe (5 proc. wskazań) oraz sklepy internetowe (8 proc.).
Raport ZBP i WIB zwraca też uwagę na kwestię dbania przez Polaków o cyberbezpieczeństwo. Jedynie połowa ankietowanych (49 proc.) zmieniła hasło do bankowości internetowej co najmniej raz w ciągu 12 miesięcy. Jeszcze mniejszy odsetek (39 proc.) aktualizuje hasło do bankowości mobilnej.
Marcin Ganclerz, ekspert w PKO Banku Polskim
Najlepszym dowodem na to, jaką wagę wiele osób przykłada do tworzenia trudnych i skomplikowanych haseł jest fakt, że w 2019 r. najczęściej używanym było 123456. W czołówce są też 12345678, qwerty i password. Jeśli używasz do logowania w jakimś serwisie, sklepie albo mediach społecznościowych takiego hasła, to lepiej od razu je zmień – podpowiada Marcin Ganclerz, ekspert w PKO Banku Polskim.
Jednocześnie ponad 81 proc. Polaków uważa że podmiotem, który ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo finansowe usług elektronicznych, jest bank. PKO Bank Polski wzorowo wywiązuje się ze oczekiwań swoich klientów. Jako pierwszy w polskiej branży finansowej został członkiem elitarnej inicjatywy FIRST (Forum of Incident Response and Security Teams), która jest światową organizacją zrzeszającą zespoły reagowania na incydenty teleinformatyczne. Potwierdza to wysokie kompetencje pracowników Banku w zakresie cyberbezpieczeństwa i pozycję lidera w kraju.
– Przykładem może być IKO, które jest niezwykle bezpieczną aplikacją. Ma zabezpieczenie w formie czterocyfrowego kodu PIN, a do logowania można użyć odcisku palca lub face ID. W sytuacjach kryzysowych mamy również infolinię. Pod numerem 800 302 302 zastrzeżemy nie tylko dowód czy kartę, ale także aplikację – mówi Paulina Dziełak-Łuńska, doradca w Oddziale 1 PKO Banku Polskim w Mrągowie.
Więcej informacji dotyczących zasad bezpieczeństwa finansów jest na stronie Banku.
Karolina Zawadzka