Kompetencje cyfrowe, czyli jak dogadać się z robotem

Nowe technologie, a także digitalowe umiejętności to część wielkiej cyfrowej transformacji. Możemy z tego skorzystać albo wypaść z gry. Na rynku pracy liczą się pracownicy, którzy wiedzą, jak poruszać się we współczesnym świecie.
około min czytania

Jak zostać pracownikiem przyszłości? Jest kilka sposobów, ale podstawą są oczywiście zdobyte umiejętności oraz ciągły ich rozwój.

Z raportu Manpower Group „Rewolucja umiejętności – restart pod znakiem trzech P: przedłuż, przekwalifikuj, przeorganizuj” wynika, że przeżywamy obecnie wielką transformację umiejętności oraz kompetencji. Ich dynamiczny rozwój spowodowany jest galopującą rewolucją technologiczną, za którą coraz trudniej nadążyć.

Kompetencje cyfrowe

Eksperci z Uniwersytetu Oksfordzkiego już teraz prognozują, że do 2030 r. zniknie 47 proc. obecnie istniejących zawodów. Natomiast wedle szacunków 65 proc. dzieci urodzonych po 2007 r. będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją.

Dlatego może aż 97 proc. przedsiębiorstw inwestujących w automatyzację i digitalizację procesów, skłania się do utrzymywania liczby zatrudnionych osób na niezmienionym poziomie, a nawet planuje powiększanie swoich zespołów.

Firmom zależy na pozyskiwaniu kandydatów z rozwiniętymi kompetencjami cyfrowymi, którzy dobrze odnajdują się w obecnej, coraz silniej zautomatyzowanej rzeczywistości zawodowej, i którzy będą przydatni przez wiele lat.

Same umiejętności cyfrowe są już potrzebne wszędzie. Prawie 90 proc. tworzonych miejsc pracy wymaga minimum podstawowych umiejętności cyfrowych. Trzeba je również mieć, aby dostać e-receptę, czy kupić bilet do pociągu.

Umiejętności cyfrowe – co warto znać?

Nowa rzeczywistość biznesowa wymaga od pracowników umiejętności, dzięki którym sprostają zawodowym wyzwaniom. Kursy programowania i kompetencje cyfrowe pozwolą lepiej zaplanować ścieżkę rozwoju zawodowego w tej dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.

Co to są kompetencje cyfrowe?

  • kompetencje informatyczne, czyli umiejętność posługiwania się komputerem i innymi urządzeniami elektronicznymi, korzystania z internetu, aplikacji i oprogramowania;
  • kompetencje informacyjne polegające na umiejętności wyszukiwania informacji, rozumienia jej, a także selekcji i oceny krytycznej;
  • kompetencje funkcjonalne, czyli realne wykorzystanie powyższych kompetencji w różnych sferach codziennego życia, takich jak finanse, praca i rozwój zawodowy, utrzymywanie relacji, zdrowie, hobby, zaangażowanie obywatelskie, życie duchowe itd.

Karta na szkolenie

  • Warto systematycznie szkolić się i poszerzać wiedzę. To inwestycja, dzięki której łatwiej będzie nam żyć we współczesnym świecie. Za naukę zapłaćmy PKO Master Platinum. Jeśli do 15 kwietnia 2022 r. podpiszemy umowę o kartę kredytową i przystąpimy do programu Bezcenne Chwile możemy zgarnąć 300 zł w punktach.

Umiejętności cyfrowe są podstawą funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym XXI w. Dzięki nim wzrasta jakość życia obywateli, pod warunkiem, że z nowych technologii korzystają oni w sposób świadomy i bezpieczny. Nauka poruszania się po sieci powinna zacząć się jak najwcześniej – powiedział w jednym z wywiadów dyrektor NASK Jacek Leśkow.

Umiejętności cyfrowe pracownika

Z pracą w digitalowym świecie ważna jest umiejętność sprawnego i skutecznego użytkowania internetu w codziennym życiu – zarówno w kontekście wyszukiwania informacji, korzystania z nowych mediów do tworzenia treści, jak również obsługi urządzeń czy rozwiązywania rozmaitych problemów natury technicznej.

Warto także pamiętać, że rozwój kompetencji cyfrowych w społeczeństwie ma istotny wpływ na gospodarkę opartą na wiedzy, zwiększa jej innowacyjność i konkurencyjność. Dzięki nim możemy bez trudu używać: komputerów, laptopów czy smartfonów.

Przed nami kolejna rewolucja, czyli w pełni wirtualny świat, który przygotowuje firma META. Dlatego niezwykle istotną stanie się swoboda poruszania się w wirtualnym zespole, składającym się z wielu osób pracujących w różnych miejscach i z wykorzystaniem nowoczesnych technologii teleinformatycznych.

Taki model pracy przy projektach będzie od nas wymagał kompetencji nie tylko z zakresu komunikacji i planowania pracy, ale również umiejętności cyfrowych i pracy w szumie informacyjnym.

Przetestuj swoje cyfrowe umiejętności

  • Skorzystaj z narzędzia do samodzielnej oceny umiejętności cyfrowych. Sprawdź swój poziom i dowiedz się, co trzeba podszkolić. Na stronie Europass znajdziesz specjalne narzędzie internetowe, które umożliwia samodzielną ocenę umiejętności związanych z obsługą urządzeń elektronicznych oraz programów i aplikacji komputerowych. Wystarczy rozwiązać test składający się z kilkudziesięciu pytań jednokrotnego wyboru.

Tomasz Waligóra