Kontrola dostępu – zablokuj czasowo kartę

Karty debetowe i kredytowe wydane przez PKO Bank Polski klientom indywidualnym możemy czasowo zablokować. Jak wygląda blokada w przypadku PKO Konta Dziecka, PKO Konta Pierwszego i PKO Konta dla Młodych?
około min czytania

Kiedy warto skorzystać z blokady karty? Gdy mamy wątpliwości czy karta zginęła, czy tylko się zapodziała albo gdy idziemy na siłownię, basen lub grać w tenisa. Wtedy bez obaw zostawimy portfel w szafce. W hotelowym pokoju nie zawsze jest sejf, a my chcemy zostawić kartę w pokoju – wtedy także dobra będzie blokada.

Kto i jak może zablokować kartę, wyjaśnia Agnieszka Wilk, kierownik Zespołu Obsługi Klienta Podstawowego PKO Banku Polskiego.

Czy najmłodsi posiadacze PKO Konto Dziecko mogą zablokować kartę w IKO?
Dziecko (do 13 lat), które posiada PKO Konto Dziecka, nie zrobi tego, ponieważ, chociaż ma kartę Junior, nie ma IKO. Pełną kontrolę nad finansami na tym koncie posiada rodzic. Ma m.in. dostęp do zarządzania kartą w iPKO. W celu obsługi karty w iPKO należy przejść do zakładki PKO Junior. Rodzic może również dokonać unieważnienia i zastrzeżenia karty Junior przez aplikacje IKO oraz CC.

Wraz z wiekiem to się jednak zmienia?
Kiedy ukończymy 13 lat, stajemy się posiadaczami PKO Konta Pierwszego. Tu pełną odpowiedzialność przejmuje nastolatek. Może zablokować i odblokować kartę na określony czas. Zrobi to sam bez pośredników. Takie same możliwości ma PKO Konto dla Młodych. W obu przypadkach właściciel konta posiada IKO i pełną obsługę.

W PKO Koncie Pierwszym także rodzic może w IKO zainicjować zastrzeżenie karty nastolatka (do 18 roku życia). Kiedy to zrobi, zostanie połączony z infolinią. Wtedy resztę działań musi wykonać sam nastolatek. Dzieci nie zawsze chcą dzwonić, czasem brak im odwagi, dlatego szukają wsparcia i pomocy osoby dorosłej. Ta funkcja im to gwarantuje.

Jakie typy płatności blokuje czasowa blokada kart?
Blokada dotyczy m.in: płatności w sklepach i w internecie, wypłaty z bankomatów, wpłaty we wpłatomatach i płatności zbliżeniowych telefonem, o ile źródłem pieniądza jest zablokowana czasowo karta.

Mimo zablokowanej karty możemy jednak płacić…
Tak. Czasowa blokada kart nie dotyczy operacji dokonywanych bez blokady środków na rachunku (w szczególności mogą to być płatności zbliżeniowe bez podawania PIN-u). Są to transakcje do 50 zł.

Jak jest z opłatami. Czy ta usługa jest płatna?
Usługa jest darmowa, jednak włączenie czasowej blokady karty nie wpływa na zmianę sposobu naliczania opłat za kartę. W szczególności po włączeniu czasowej blokady karty będzie pobierana opłata miesięczna, o ile taryfa prowizji i opłat przewiduje taką opłatę.

Jak działa czasowa blokada kart?

  • Włączenie czasowej blokady kart możliwe jest w aplikacji IKO, serwisie internetowym iPKO/Inteligo i przez infolinię.
  • Wyłączenie czasowej blokady kart jest możliwe tylko „na żądanie” użytkownika w aplikacji IKO, serwisie internetowym iPKO/Inteligo i przez infolinię.
  • Czas blokady kart trwa od momentu włączenia funkcji do momentu wyłączenia zainicjowanego przez użytkownika karty.

 Jak zablokować czasowo kartę w serwisie internetowym iPKO?

  1. Zaloguj się do serwisu internetowego iPKO, a następnie wejdź w sekcję „Karty”.
  2. Wybierz daną kartę.
  3. Rozwiń szczegóły karty i w wierszu „Status” wybierz „zablokuj czasowo”. Możesz również skorzystać z opcji „Na skróty” wybierając pozycję „Zablokuj czasowo”.

Zadzwoń pod numer 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju; w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 60 60 (opłata zgodna z taryfą operatora) i połącz się z konsultantem.

Piotr Dunaj