Wstrzymany przelew. Blokada, ale dlaczego?
Dziś przelewy wykonujemy w kilka sekund w dowolnie wybranym przez nas miejscu i czasie. I choć zlecenie transakcji jest naturalne i intuicyjne, zdarza się, że płatnicza machina zostaje nagle wstrzymana. Jeśli jesteś terrorystą lub pierzesz brudne pieniądze musisz się z tym liczyć. 2021-08-04Według Krajowej Izby Rozliczeniowej w I kwartale 2021 r. wykonaliśmy prawie 22 mln przelewów ekspresowych. Natomiast raport Cashless.pl podaje, że w tym samym czasie zrobiono aż ćwierć miliarda przelewów przez urządzenia mobilne W samym tylko PKO Banku Polskim było ich prawie 38 milionów.
Standardowe transakcje dochodzą zazwyczaj w ciągu doby, a czasami jeszcze tego samego dnia. I choć księgowanie przelewów jest zautomatyzowane, zdarza w niektórych sytuacjach, że mogą zostać zablokowanie. Problemy techniczne a może niezgodność danych? W jakich przypadkach dochodzi do blokady na przelew?
Blokada na przelew – co to znaczy?
Przelew bankowy to nic innego jak przekazanie określonej kwoty z naszego rachunku bankowego na rachunek odbiorcy. Najważniejsze, aby mieć środki na koncie. Zdarza się jednak, że z pewnych względów przelew zostaje wstrzymany i czeka na weryfikację. Dlaczego?
Bank ma możliwość wstrzymania dowolnego przelewu, jeśli będzie miał jakieś wątpliwości. W takim przypadku zostanie on „zamrożony” i nie będziemy mogli nic z nim zrobić, aż do chwili wyjaśnienia sprawy. Jeśli przeprowadzone badanie nie wykaże żadnych naruszeń, płatność zostaje niezwłocznie przekazana do realizacji.
Blokada przelewu na koncie – 5 powodów
Bank mając na względzie bezpieczeństwo środków na rachunkach może zablokować transakcję. Wstrzymanie realizacji przelewu może nastąpić:
- Przy przelewach wysokokwotowych i niestandardowych operacjach.
- Podczas problemów technicznych.
- Ze względów bezpieczeństwa – jeśli bank podejrzewa, że mają one związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu.
- W przypadku stwierdzenia, że jest za mało informacji o kliencie lub transakcji.
- Gdy następuje podejrzenie o tzw. transakcji oszukańczej, nieautoryzowanej przez nadawcę przelewu.
Z raportu NBP wynika, że w II kw. 2020 r. dokonano ok. 64,6 tys. transakcji oszukańczych na łączną kwotę – 13 mln zł. Oznacza to, że oszukańcze transakcje kartowe stanowiły 0,004 proc. liczby i 0,007 proc. wartości transakcji gotówkowych i bezgotówkowych dokonanych kartami płatniczymi wydanymi przez banki raportujące do NBP. Średnia wartość transakcji oszukańczej wynosiła 196 zł – to o 3 proc. więcej niż w I kw. 2020 r.
Jeśli blokada dotyczy transakcji oszukańczej, bank blokuje środki na 72 h i ma możliwość przedłużenia tego okresu decyzją prokuratora.
Bank pod kontrolą
Zespoły PKO Banku Polskiego stale monitorują przeprowadzone operacje i reagują na wszystkie nietypowe zdarzenia. Należy więc wiedzieć o prawie banku do wstrzymania naszych pieniędzy, gdy zlecamy niestandardowy przelew ze swojego konta. Warto również pamiętać o aktualizowaniu swoich danych kontaktowych w banku czy potwierdzeniu wykonania przelewu choćby telefonicznie. Dzięki takim przykładowym działaniom nasze środki są bezpieczne i nie dochodzi do wątpliwości ze strony banku.
Bezpieczeństwo to podstawa, zwłaszcza przy wykonywaniu ważnych przelewów. Jako klienci indywidualni i firmowi PKO Banku Polskiego wiele płatności i operacji możemy szybko, wygodnie i co najważniejsze, bezpiecznie zlecić samodzielnie przez serwis internetowy iPKO i aplikację mobilną IKO. Zobacz jakie to proste! Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Michalina Nowak