Młody emeryt, czyli klient nieoczywisty
W Polsce jest ich ponad 9 mln. Zakończyli już aktywność zawodową, bardzo często pomagają swoim dzieciom opiekować się wnukami i realizują pasje, na które wcześniej brakowało czasu. Niektórzy uważają ten etap w życiu za najciekawszy i zarazem najbardziej intensywny. Kim jest polski emeryt? 2021-01-21Słowo senior odnosi się dziś w Polsce zarówno do 60-letniej kobiety, która dopiero zakończyła swoją aktywność zawodową, jak i do 80-letniego mężczyzny, który od niemal 30 lat jest na emeryturze. Tę grupę stanowią więc dwa pokolenia tzw. osób starszych. Młodsi seniorzy są bardzo często ludźmi aktywnymi zarówno na polu rodzinnym, jak i towarzyskim. To klienci, których dostrzega coraz więcej firm.
Zakupy w sieci dla seniorów
Korzystają z poczty elektronicznej i robią zakupy w sieci. 50- czy 60-latkowie coraz chętniej i coraz częściej sięgają po nowoczesne technologie. Ponad 60 proc. z nich chętnie kupuje przez internet. Co czwarty robi to kilka razy w miesiącu, a co dziesiąty nawet raz w tygodniu!
Statystyki te są nieco niższe niż w pokoleniu ich dzieci, ale z roku na rok ta różnica zaciera się coraz wyraźniej. Stąd rosnący wybór produktów dedykowanych właśnie tej grupie zawodowej. Jeszcze do niedawna w mediach zaobserwować można było wyłącznie jeden typ reklam dla seniorów – leki. Dziś coraz częściej zachęca się ich do wybierania telefonów, odpowiednich kosmetyków czy nawet biżuterii.
Emeryci na co dzień bez problemu posługują się też kartą. 80 proc. deklaruje, że właśnie w ten sposób dokonuje transakcji w sklepach stacjonarnych i przez internet. Jeszcze kilkanaście lat temu seniorów trzeba było do tego specjalnie przekonywać. Dzisiejszy „młody emeryt” to jednak człowiek, który z płatnościami kartą ma do czynienia od wielu lat. Pamięta czasy, w których wypłatę otrzymywał w kasie zakładu, ale nie jest to dla niego żywe wspomnienie. Przez wiele lat życia zawodowego, które właśnie skończył, pensja przychodziła na konto i z pomocą banku zarządzał swoimi finansami.
Senior w internecie
Emeryci korzystają dziś niemal powszechnie z komputerów, tabletów i smartfonów. I dzieje się tak również w odniesieniu do kontaktu z bankiem. Aż 7 na 10 osób powyżej 55. roku życia zarządza swoimi finansami sprzed ekranu komputera i ma dostęp do bankowości internetowej.
Osoby starsze w Polsce w ogóle chętnie korzystają z usług bankowych. Jak wynika z badania Związku Banków Polskich najpopularniejszym produktem bankowym wśród osób starszych jest oczywiście rachunek osobisty. Ale dziś już co drugi posiada kartę płatniczą i taki sam odsetek korzysta z produktów oszczędnościowych banków. 28 proc. z nich sięga także po kredyty gotówkowe.
Do kontaktu z bankiem bardzo chętnie wykorzystują sieć. Aż 94 proc. pytanych deklaruje, że korzysta aktywnie z dostępu do bankowości internetowej. Dwie trzecie (68 proc.) z nich robi to co najmniej raz w tygodniu. Niemal wszyscy korzystają z serwisów bankowych, by zrobić przelew, ale co czwarty deklaruje również, że zakłada lokaty i otwiera przez internet rachunek oszczędnościowy.
Emeryt mobilny, ale niechętny apkom
Nieco mniejszą popularnością wśród seniorów cieszy się bankowość mobilna. Część osób ze starszego pokolenia nie zawsze z otwartością podchodzi do obsługi banku za pomocą smartfonu. Ponad połowa badanych (56 proc.) nie korzysta wciąż z aplikacji bankowej w swoim smartfonie.
Z biegiem lat to się z pewnością będzie zmieniać. Do grona emerytów dołączą za chwilę ci, dla których obsługa rzeczywistości za pomocą „apki” jest codziennością. Wielu obecnych 60- czy 70-latków potrzebuje jednak jeszcze trochę czasu, by odkryć, jaka wygoda kryje się za bankowością mobilną.
Marta Zagdańska