#PowerB@nk. Terminal płatniczy, czyli odprawa do świata bez gotówki
Bankowość elektroniczna ma moc. Dzięki niej gotówka staje się passe, a my płacimy kartami, zegarkami i telefonami. Przedsiębiorcy szybko reagują na zmiany na rynku i instalują terminale płatnicze. Dołącz do najlepszych! 2022-01-12Czy terminal kart płatniczych jest potrzebny? Jego brak może szkodzić interesom firmy. Klienci nie noszą już bowiem gotówki przy sobie jak dawniej. Brak albo awaria terminala płatniczego to potencjalna strata finansowa. Natomiast klienci coraz częściej, chcą mieć możliwość wyboru.
Z danych NBP wynika, że we wrześniu 2021 r. kartą można było zapłacić w ok. 1,1 mln. miejsc. To dotychczasowy rekord i przekroczenie magicznej granicy miliona terminali.
Wzrost zainteresowania terminalami zwiększy się z końcem 2021 r. Zgodnie z nowymi przepisami od początku 2022 r. wszyscy przedsiębiorcy obowiązani do rejestracji przychodów kasami fiskalnymi muszą jednocześnie przyjmować płatności bezgotówkowe. Zgodnie z regulacją może to być dowolny instrument płatniczy, np. przelew. W praktyce wiadomo jednak, że obowiązek najłatwiej spełnić, instalując terminal POS.
Terminal płatniczy
Terminal POS (z ang. point of sale – punkt handlowy), to małe urządzenie, które widzimy m.in. w punktach handlowo-usługowych i sklepach. Czytnik kart płatniczych jest pośrednikiem podczas dokonywania płatności bezgotówkowych. I nieważne czy płacisz kartą płatniczą, kredytową, telefonem czy BLIK-iem.
Pierwsze terminale płatnicze POS pojawiły się już pod koniec lat 70. XX w. w USA. Skorzystanie z nich wiązało się z odczytem kart za pomocą paska magnetycznego. Dziś większość terminali obsługuje transakcje zbliżeniowe, w ramach, których klient jedynie zbliża do urządzenia kartę płatniczą lub np. smartfona.
Obecnie do wyboru mamy:
- Terminal płatniczy stacjonarny
Rozwiązanie rekomendowane firmom prowadzącym sprzedaż bezpośrednio przy stanowisku kasowym: sklepom, punktom usługowym czy stacjom benzynowym. Działają niezależnie od dostępności sieci mobilnej. - Terminal płatniczy mobilny
Sprawdzi się w gastronomii, usługach transportowych i hotelach. Dzięki nim będziemy tam, gdzie nasz klient i zapewnimy mu obsługę najpopularniejszych form płatności bezgotówkowych, w dowolnym miejscu i czasie. - PIN pady kasowe
Osobne urządzenia z klawiaturą, które dla komfortu i wygody możemy umieścić bliżej klienta. Eliminują konieczność podawania terminala przy każdej transakcji kartą. To bezpieczne rozwiązanie dla właściciela firmy i kupującego. - SoftPOS, terminal płatniczy w telefonie
Przeznaczony dla przedsiębiorców, którzy nie chcą nosić ze sobą dodatkowych urządzeń płatniczych. Aplikację instalujemy w smartfonie lub na tablecie z modułem NFC i systemem Android. Z jej pomocą bezpiecznie i wygodnie przyjmiemy płatności zbliżeniowe dokonywane kartą, telefonem lub zegarkiem.
Fundacja Polska Bezgotówkowa prowadzi program rozwoju sieci akceptacji kart.
Do najpopularniejszych branż, biorących udział w Programie Polska Bezgotówkowa, należą sklepy odzieżowe, spożywcze i inne sklepy detaliczne, restauracje, a także zakłady fryzjerskie i kosmetyczne. Coraz częściej po terminal do płatności kartą sięgają drobni usługodawcy, którzy dotychczas nie byli przekonani do płatności bezgotówkowych. Zwykle wprowadzają oni możliwość płatności kartą za namową klientów, którzy cenią sobie wygodę transakcji bezgotówkowych. Przy podjęciu decyzji ważne są również rekomendacje innych przedsiębiorców, którzy chwalą sobie szybkość obsługi i dostrzegają wyższe obroty po wprowadzeniu możliwości płatności kartą – mówi dr Mieczysław Groszek, prezes fundacji.
Kto najbardziej opiera się uruchomieniu terminalu płatniczego w swoim biznesie? To firmy sezonowe, które działają np. tylko w czasie wakacji lub rolnicy, którzy sprzedają swoje plony przy drodze.
– Warto podkreślić, że płatności bezgotówkowe nie powinny kojarzyć się wyłącznie z plastikowymi kartami. W Polsce już wiele osób płaci telefonem, za pomocą kart płatniczych „zapisanych” w aplikacjach bankowych. Takie mobilne płatności są oparte na tej samej, co w przypadku plastikowych kart, technologii zbliżeniowej, którą konsumenci już znają i cenią – dodaje dr Groszek.
Korzyści z terminala płatniczego:
- zwiększenie utargu – klienci płacący kartą wydają od 10 do 20 proc. więcej (szacunki Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego),
- zmniejszenie kosztów obsługi gotówki,
- wzrost atrakcyjności oferty – wiele osób rezygnuje z zakupów lub usługi, jeśli nie może zapłacić kartą,
- szybsza obsługa (np. znikają problemy z wydawaniem reszty),
- poprawa bezpieczeństwa przez ograniczenie ilości gotówki przechowywanej w kasie fiskalnej lub innej skrytce,
- dywersyfikacja źródeł zysku – sprzedaż usług (np. doładowania, płacenie rachunków),
- łatwa integracja z innymi systemami operatora,
- zwiększenie prestiżu – wizerunek firmy nowoczesnej i wrażliwej na potrzeby klientów.
Jak działa terminal płatniczy?
Podczas dokonywania płatności w terminalu płatniczym trzeba wybrać opcję płatności. Od tego zależy, czy do ekranu terminala zbliżymy kartę, smartfona lub smartwatcha, czy tradycyjnie wsuniemy kartę do terminala. Następnie klient podaje PIN – lub nie podaje, jeśli kwota wynosi nie więcej niż 100 zł. Terminal nawiązuje połączenia z bankiem za pośrednictwem centrum autoryzacyjnego. Jeśli na koncie są pieniądze – transakcja zostaje zaakceptowana, w innym razie jest odrzucana. Potem terminal drukuje potwierdzenie dokonania transakcji dla sprzedawcy oraz kopię dla, jeśli on sobie tego życzy.
Terminal płatniczy ma więcej możliwości niż tylko przyjmowanie płatności od klientów – to produkt na piątkę!
- Płatności bezgotówkowe – dokonane kartą lub urządzeniem elektronicznym. Transakcje zbliżeniowe (bezstykowe) do kwoty równej 50 zł nie muszą być potwierdzane PIN-em.
- Opłata rachunków – wystarczy, że klient ma przy sobie fakturę za prąd czy gaz, a sprzedawca wprowadzi do terminala niezbędne informacje i połączy się z centrum rozliczeniowym. Po dokonaniu transakcji klient otrzyma potwierdzenie zapłaty rachunku.
- Cashback – usługa ta umożliwia wypłatę gotówki w niektórych punktach handlowo-usługowych podczas robienia zakupów.
- Doładowanie telefonu – możesz zaoferować klientom możliwość doładowania telefonu, wybierając odpowiednią opcję i przyjmując płatność za nią kartą.
- DCC – możliwość dokonywania płatności w walucie, w której została wydana karta. Taka opcja świetnie sprawdzi się w miejscach, w których przebywają obcokrajowcy (np. hotele, lotnisko, restauracje, atrakcje turystyczne, taxi).
Terminal płatniczy - cena
Właścicielem terminala płatniczego możemy zostać dzięki usłudze w PKO Banku Polskim. Udział w programie jest bezpłatny. Terminale płatnicze trafią do nas za darmo na rok. Potem, po upływie 12 miesięcy zapłacimy:
- najem terminala stacjonarnego: 39 zł/miesięcznie
- najem terminala przenośnego: 49 zł/miesięcznie
- terminal Smart D220 otrzymujemy na własność bez dodatkowych opłat
Procentowa prowizja miesięczna od transakcji kartami: Visa – 0,69 proc., Mastercard – 0,79 proc., Diners Club – 3,20 proc., UPI, JCB – 0,99 proc., BLIKEM: 0,30 proc., kartami zagranicznymi w funkcji DCC: 0,00 proc., kartami zagranicznymi i biznesowymi bez funkcji: plus 1 proc.
Przejdź na stronę bezgotowki.pl/pkobp i zamów terminal dla siebie.
Warto wiedzieć: Reforma gospodarcza pod hasłem „Polski Ład” wprowadza obowiązek udostępniania płatności bezgotówkowych firmom, które są zobowiązanie do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Udostępnienie płatności bezgotówkowych weszła w życie 1 stycznia 2022 r., a konieczność synchronizacji kasy z terminalem (jeśli jest używany w firmie) – od 1 lipca 2022 r. Firmy muszą również pamiętać, że naruszenie tego obowiązku wiąże się z określonymi skutkami podatkowymi. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zakup terminala, mogą skorzystać z ulgi, którą przewiduje Polski Ład. Rocznie odliczą od podstawy obliczenia PIT lub CIT maksymalnie 1 tys. zł, a podatnicy, którzy zgodnie z ustawą o VAT są zwolnieni z obowiązku używania kas rejestrujących, odliczą maksymalnie 2,5 tys. zł rocznie.
Bartosz Piotrowski