#PowerB@nk. Co jest domeną dobrego biznesu?

Biznes zaczyna się od domeny. Potem jeszcze tylko hosting i kreator stron internetowych. Tyle wystarczy, aby ruszyć z biznesem on-line. Oczywiście najlepiej zgarnąć to wszystko w pakiecie, choć niektórzy wolą sami wybrać wszystkie usługi. Co jest lepsze?
około min czytania

W sierpniu 2021 r. liczba użytkowników polskiego internetu wyniosła 28,9 mln. Natomiast Główny Urząd Statystyczny podaje, że do internetu w 2020 r. dostęp miało 90,4 procent gospodarstw domowych znajdujących się na terenie Polski. Jest to o 3,7 pkt. procentowego więcej w stosunku do danych za 2019 r.

Niespełna 5 mld ludzi na świecie może przeglądać 1,88 mld stron w sieci. We wrześniu 2021 r. nad Wisłą działało 2,506 mln aktywnych domen internetowych, z czego niespełna 2,025 mln miało końcówkę „pl” – duża część spośród tych adresów to strony firmowe.

Gdzie założyć stronę internetową?

Domena to unikalny adres internetowy, pod którym są dostępne strony WWW, poczta e-mail i serwer FTP. Nazwa domeny jest niepowtarzalna i korzystając z niej odwołujemy się do ściśle określonego zasobu w internecie. To właśnie od niej zaczynamy założenie naszej internetowej firmy.

Domena pl. pojawiła się ponad 30 lat temu. Wprowadził ją IANA, poprzednik NASK. Dziś mamy ok. 2,5 miliona zarejestrowanych domen z rozszerzeniem .pl. Od 2013 r. w nazwie domeny pl można zastosować również: ą, ę czy ź, czyli domeny IDN. NASK jako pierwszy w Europie umożliwił zachowanie prawidłowego brzmienia adresu zgodnie z pisownią języka narodowego. Takich praktyk raczej się jednak nie stosuje.

Zanim ruszymy nasz biznes on-line musimy mieć taki „adres”. Domenę kupmy u godnego zaufania rejestratora.

Domena internetowa składa się z nazwy wybranej przez abonenta i rozszerzenia. Rozszerzenia dzielą się na:

  • domeny narodowe – np. .pl, .de, .fr,
  • domeny globalne – np. .com, .net’
  • domeny funkcjonalne – .edu, .gov, .org, .biz, .info
  • domeny funkcjonalne drugiego poziomu – np. .com.pl, .net.pl, .info.pl, .biz.pl
  • domeny regionalne – np. .waw.pl, .wroclaw.pl.

Wybierając rozszerzenie, bierzmy pod uwagę popularność domen. Najlepsze będą te znane i rozpoznawalne – .pl, .com.pl, .org, .com czy .eu. Wszystko zależny również od tego, czy działamy na rynku polskim, czy zagranicznym – rozszerzenie wiele mówi o firmie i buduje zaufanie klientów. W przypadku działania na rynku polskim postawmy na .pl, zaś w przypadku otwarcia się na rynki zagraniczne – lepsze będzie .com.

Domenę rejestrujemy zwykle na okres 12 miesięcy, ale istnieją również takie rejestry, w których minimalny okres rejestracji jest dłuższy – np. dwa lata. Płacimy za nią z góry. Potem domena internetowa jest aktywowana i możemy posługiwać się nią tak długo, jak długo odnawiamy domenę. Warto również wiedzieć, że pierwszy rok za korzystanie z domeny jest zwykle promocyjny i kosztuje np. 10 zł. Po tym okresie możemy za nią zapłacić już kilka razy więcej.

W przypadku braku opłaty za przedłużenie, domena internetowa wchodzi w tzw. okres kwarantanny. Jego długość zależy od polityki rejestru (np. dla polskiej domeny kwarantanna wynosi 30 dni). W czasie kwarantanny nie działają usługi przypisane do domeny, takie jak poczta e-mail czy strona WWW. Abonent może jednak odzyskać adres kontaktując się z rejestratorem i płacąc za przedłużenie domeny.

Hosting stron WWW

Hostingiem nazywamy „miejsce” na serwerze, w którym przechowujemy swoje „dane”, aby były dostępne w sieci. To jednym słowem nasz magazyn. Będziemy tam składować wszystko, co stworzymy i co zaplanujemy na naszej stronie internetowej. Co jest ważne przy wyborze hostingu?

  1. Pojemność serwera.
  2. Liczba podpiętych domen. Być może będzie ich więcej, dopytaj czy to możliwe i za ile.
  3. Ilość transferu – zwróć uwagę na limit danych.
  4. Darmowy test hostingu pozwoli sprawdzić, czy produkt nam odpowiada i jakie ma wady i zalety.
  5. Przepustowość łącza internetowego. Dowiedzmy się, jakie są limity oraz gwarantowany, nieprzerwany dostęp i działanie hostingu.
  6. Kopia bezpieczeństwa – bezcenna podczas awarii systemu.
  7. Zabezpieczenia hostingu. Usługa powinna posiadać wielopoziomową strukturę chroniącą przed atakami hakerskimi, wyciekiem danych czy awariami systemu.
  8. Wsparcie techniczne – w czym ci pomogą fachowcy i czy będziesz musiał za to dodatkowo zapłacić.
  9. Cena hostingu. Dla poważnego biznesu darmowy hosting to za mało. Ale nie przepłacaj. Zapytaj, ile zapłacisz po okresie promocyjnym.

Renomowane firmy zajmujące się hostingiem oferują możliwość bezpłatnego przetestowania swoich usług. Skorzystaj z takiej możliwości – wówczas przekonasz się, czy dany plan odpowiada twoim potrzebom. Ponadto, zanim dokonasz wyboru określonej oferty, zbierz opinie innych użytkowników o danych dostawcach hostingu. Może okazać się to cenną wiedzą, potrzebną przy podjęciu decyzji.

Istnieją również darmowe hostingi, choć robiąc profesjonalny biznes nie warto z nich korzystać – ich jakość oraz parametry mogą być znacznie gorsze od płatnych usług świadczonych przez renomowaną firmę.

Kreator stron internetowych

Kreatory stron cieszą się niesłabnącą popularnością, bo dzięki nim każdy może zostać webmasterem i stworzyć swoją stronę internetową, również sklep on-line. Dla wielu osób pytaniem nie jest, czy skorzystać z programu do tworzenia stron, ale z którego?

Na rynku jest wiele takich narzędzi, znajdziemy na pewno kilkanaście tego typu ofert. Zawsze możemy skorzystać z rankingu albo sami je przetestować. Są m.in.: Wix, WebWave, Home.pl czy Zyro.

Siłą takiego rozwiązania jest możliwości samodzielnej edycji szablonu, oczywiście w określonych granicach. Warto jednak pamiętać, że:

  • Jedne będą dobre dla laika, inne wyłącznie dla profesjonalisty.
  • Reklamowane jako darmowe – nie zawsze rzeczywiście nic nie kosztują. Warto to sprawdzić.
  • Jakie ma funkcje, ile szablonów, narzędzia do marketingu: SEO, marketingu e-mailowego, czy mediów społecznościowych lub blogowania.
  • Darmowe aplikacje.
  • Musi być responsywny, czyli posiadać możliwość optymalizowania witryn pod kątem telefonów komórkowych oraz tabletów.

Biuro on-line w pakiecie z Home.pl

Za pomocą jednego wniosku w aplikacji mobilnej lub serwisie PKO Banku Polskiego można zarejestrować nową firmę w CEIDG i otworzyć konto firmowe, bez wizyty w urzędzie i oddziale.

W ramach oferty „Pakiet startowy” za pośrednictwem PKO Finat otrzymamy Kod dostępu do home.pl uprawniający do zakupu domeny internetowej oraz hostingu i kreatora www. W ten sposób za jednym zamachem zbudujemy całe nasze biuro on-line.

Po zalogowaniu się do serwisu iPKO aktywujemy pakiet: PowerB@nk na Start. Na swój adres e-mail otrzymamy kod dostępu do usług. Dzięki niemu możemy szybko zarejestrować domenę na home.pl. Za 0 zł przez rok otrzymamy również hosting i dostęp do kreatora stron www.

Po otrzymaniu Kodu dostępu dostaniemy dostęp do Usługi home.pl. Warunkiem jest dokonanie rejestracji oraz nabycia Usługi home.pl na platformie zakupowej Home.pl pod adresem https://home.pl/.

Bartosz Piotrowski