Bardzo kulturalne Boże Narodzenie

Koncert symfoniczny, „Dziadek do orzechów”, jazzowe aranżacje dzieł Jana Sebastiana Bacha, kolędy – na m.in. takie kulturalne Święta Bożego Narodzenia zaprasza PKO Bank Polski, partner i sponsor instytucji kulturalnych w Polsce.
około min czytania
 

Filharmonia Narodowa w Warszawie

W przedświąteczny weekend – idealny czas, by poczuć bożonarodzeniową atmosferę – Filharmonia Narodowa w Warszawie zaprasza na koncert symfoniczny. Wystąpią: Sopranistka Agata Zubel, dyrygent Ludovic Morlot, Orkiestra Filharmonii Narodowej oraz Chór Żeński Filharmonii Narodowej prowadzony przez dyrektora Bartosza Michałowskiego.

Sopranistka Agata Zubel wystąpi w Filharmonii Narodowej w Warszawie.jpg

Podczas pierwszej części koncertu zabrzmi pełna młodzieńczej świeżości, niepozbawiona inwencji melodycznej Symfonia C-dur napisana przez nastoletniego Georgesa Bizeta. – Twórcy Carmen trudno jeszcze było w tamtym czasie wyzwolić się z wpływów swojego mistrza Charlesa Gounoda i stąd jej klasyczny charakter. Być może Bizet miał tego świadomość i dlatego nie przywiązywał do swojej Symfonii dużej wagi. Partytura musiała bowiem przeczekać niemal osiemdziesiąt lat, aby dopiero w latach 30. ubiegłego wieku ujrzeć światło dzienne – zachęca Gustaw Puchała z Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Druga część koncertu bezpośrednio wprowadzi słuchaczy w nastrój Bożego Narodzenia. Zabrzmią Litania do Marii Panny Karola Szymanowskiego oraz wybór najpiękniejszych polskich kolęd w opracowaniu Witolda Lutosławskiego.

Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego

W Święta Bożego Narodzenia nie może zabraknąć „Dziadka do orzechów”. Zabrzmi on na finał świątecznego koncertu w Filharmonii Śląskiej.

Pierwszym utworem, którego wysłuchamy, będzie uwertura do opery Kalmora Karola Kurpińskiego. Zawiera ona w sobie wiele motywów obecnych później w akcji dramatycznej, a stylem nawiązuje do twórczości Gioacchino Rossiniego – mówi Elżbieta Huzior z Filharmonii Śląskiej.

Następnie melomani zgromadzeni w sali koncertowej im. Karola Stryji będą świadkami niezwykłej premiery. W partii solowej odnalezionego po latach dzieła Witolda Fiemanna zaprezentuje się Łukasz Długosz, uznawany przez krytyków za jednego z najwybitniejszych na świecie flecistów. Jest on laureatem wszystkich ogólnopolskich i wielu międzynarodowych konkursów fletowych. To właśnie do tego wybitnego instrumentalisty zwróciła się rodzina kompozytora, by wykonał zachowany jedynie w rękopisach Koncert na flet i orkiestrę.

Po tym niezwykłym doświadczeniu filharmonicy śląscy wykonają fragmenty baletu Dziadek do orzechów op. 71 Piotra Czajkowskiego. Będzie to coś więcej niż popularna Suita. Filharmonicy śląscy wykonają jej rozszerzoną wersję, by poprzez nastrój tej muzycznej opowieści wprowadzić publiczność w magiczny czas Bożego Narodzenia.

Akuso – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy

W przedświąteczną sobotę niezwykła muzyczna uczta w Tychach. Zagra postać nietuzinkowa, wielki wybitny muzyk.

Tak się tworzy historię. Waltornista w orkiestrze symfonicznej, który po godzinach był pianistą i liderem zespołu jazzowego, czyli Andrzej Jagodziński. Człowiek, który udowodnił, że kompozycje Fryderyka Chopina można przetłumaczyć – pięknie, nie zawsze wiernie – na język jazzu. ­Ten sam. Dzisiaj, ponad ćwierć wieku po premierze płyty „Chopin”, nikogo już to nie dziwi, zresztą próbowali też inni – zaprasza Marek Moś, dyrygent Orkiestry Kameralnej Aukso. ­– Trio Jagodzińskiego znalazło więc sobie nowy cel: ujazzowić samego Jana Sebastiana Bacha! Dla tradycjonalistów może być świętokradztwem, ale dla tych, co cenią w muzyce wolność i odwagę, będzie świętem.

Na kontrabasie akompaniował będzie Adam Cegielski, Czesław Bartkowski na perkusji, a sam Andrzej Jagodziński zagra na fortepianie.

Teatr Polski w Warszawie

Do Świąt Bożego Narodzenia na Dużej Scenie codziennie oglądać można spektakl „Borys Godunow” w reżyserii Petera Steina. To niedawna, bardzo udana premiera Teatru Polskiego. – Reżyser podszedł do spektaklu bardzo indywidualnie i ma własną wizję – mówi Janusz Majcherek, dyrektor artystyczny Teatru Polskiego. – Dramat Puszkina reżyser uważa, słusznie, za arcydzieło i widzi w nim, również słusznie, powinowactwa z tragediami Szekspira. Pasjonuje go mechanizm polityczny, sam w sobie niezmienny, mimo zmiennych kostiumów historycznych.

Borys Godunow w Teatrze Polskim.jpg

Od razu po świętach na Scenie Kameralnej zagości natomiast spektakl „Szkoda, że jest nierządnicą”, który reżyseruje Dan Jemmett. To opowieść o nieprzewidywalności i niepokorności uczuć, żądzy posiadania władzy nad drugim człowiekiem, hipokryzji i mechanizmach społecznego nacisku.

Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie

„Dałem z siebie wszystko, co mogłem dać. Tutaj osiągnąłem to, czego nigdy więcej nie osiągnę” – tak pisał o swojej Symfonii c-moll (1886), „avec orgue ”(z organami) Saint-Saëns. To jeden z trzech utworów, których wysłuchają melomani podczas przedświątecznego koncertu w Filharmonii Podkarpackiej. Bernhard Leonardy zagra trzy utwory: St. Moniuszko – Uwertura „Bajka”, C. Saint – Saëns – III Symfonia c- moll op. 78 oraz J. Haydn – Koncert organowy C – dur Hob XVIII. Towarzyszyć mu będą Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej oraz dyrygent Jiri Petrdlik.

Filharmonia Lubelska im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie

Już 20 grudnia Filharmonia Lubelska prezentuje niezwykły koncert z muzyką bożonarodzeniową B. Brittena oraz C. Saint-Saënsa. Duża obsada wykonawcza oddaje uroczysty charakter prezentowanych dzieł, a instrumenty solowe (organy i harfa) niewątpliwie odzwierciedlają wyjątkową świąteczną atmosferę. Zabrzmią dwa niezwykłe utwory. Ceremony of Carols („Ceremonia kolędowania”) to utwór w obsadzie na harfę, głosy solowe oraz 3-głosowy chór.

Oryginalna i bezprecedensowa obsada jak na I połowę XX w., w którą Britten zakomponował staroangielskie teksty kolęd, ma interesującą historię powstania. Britten napisał „Ceremonię” w kabinie szwedzkiego statku Axel Johnson podczas 5-tygodniowej podróży z USA do rodzinnej Anglii w 1942 r. Podczas odwiedzin w porcie Halifax w Nowej Szkocji natknął się na zbiór staroangielskich tekstów o tematyce bożonarodzeniowej – mówi Karol Wiewiórka z Filharmonii Lubelskiej.

Drugim dziełem wieńczącym koncert będzie Oratorium na Boże Narodzenie C. Saint-Saënsa – utwór napisany przez kompozytora w wieku 23 lat. Nieskomplikowany w budowie, o przyjemnej, świątecznej atmosferze, szczególnie dzięki harfie i organom, snuje paryską, bożonarodzeniową wizję świąt – miejscu, w którym pracował Saint-Saëns i gdzie miała miejsce premiera dzieła

Oktawia Staciewińska