Chór Filharmonii Narodowej kolęduje online
W najbliższą niedzielę każdy we własnym domu będzie mógł posłuchać kolęd w wykonaniu najlepszego w kraju chóru! Ze względu na ograniczenia związane z pandemią Filharmonia Narodowa podjęła decyzję o transmisji wieczoru kolędowego w Internecie. Na koncert zaprasza PKO Bank Polski, Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej. 2021-12-10Koncerty pieśni bożonarodzeniowych to w Filharmonii Narodowej tradycja. Co roku chór prezentuje najwspanialsze opracowania kolęd i pastorałek. Wybitne głosy zabrzmią pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego, z akompaniamentem Jakuba Pankowiaka na organach i Krzysztofa Bąkowskiego na skrzypcach.
Z Polski i ze świata
W programie znalazły się nie tylko dobrze znane utwory, ale także te rzadziej wykonywane, a czasem nawet zapomniane. Obok „Cichej nocy”, „Wśród nocnej ciszy” czy „Mizernej, cichej” chór zaśpiewa także m.in. „Do stajenki pędźmy wszyscy” oraz „Pan Jezus drży w kolebce”. Ciekawostką będą także zagraniczne pieśni, w tym brytyjska „Remember, O Thou Man”, irlandzka „Wexford Carol”, szwedzka „Glans over sjo och strand”, a nawet portorykańska „Da tierra lejana venimos” czy peruwiańska „Festejo de Navidad”.
Tournée kolędowe
Druga edycja koncertu kolędowego odbędzie się tuż przed Bożym Narodzeniem, we wtorek 21 grudnia. Z kolei po Nowym Roku w ramach tournée z okazji 120-lecia Filharmonii Narodowej chór wystąpi z koncertami kolędowymi w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach (7.01), Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach (8.01) i Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie (9.01).
Bogata historia kolęd i pastorałek
Skarbnica polskich pieśni bożonarodzeniowych jest niezwykle bogata – spośród kilkuset utworów pierwsze pochodzą nawet z połowy ubiegłego tysiąclecia! Jednym z pierwszych zbieraczy i badaczy polskich pieśni bożonarodzeniowych był ks. Michał Mioduszewski, autor pionierskiej i do dziś bardzo ważnej kolekcji „Pastorałki i kolędy z melodiami” z 1843 r. Ten zbiór miał mieć charakter użytkowy, służył do śpiewania w domach i upowszechniał zanikające już wtedy dawne warianty pieśni, sięgających nawet średniowiecznego chorału gregoriańskiego.
Melodie i teksty kolęd i pastorałek zapisywali także Oskar Kolberg, Zygmunt Gloger, Aleksander Brückner oraz ks. Jan Siedlecki, który w 1878 r. opracował pierwsze wydanie „Śpiewnika kościelnego”. Wydawnictwo jest wydawane do dziś i pozostaje podstawą dla wielu chóralnych i solowych aranżacji. Śpiewnik służy bowiem nie tylko duchownym i wiernym, ale również wielu twórcom – kompozytorom, muzykom i wokalistom, którzy na jego podstawie tworzą własne kompozycje i kreacje.
Inspiracje śpiewnikiem widać także twórczości kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego – temat kanonu w pierwszej części „Symfonii pieśni żałosnych, op. 36” pochodzi w połowie z pieśni „Oto Jezus umiera”, ponadto cztery z pięciu „Pieśni Maryjnych, op. 54”, dwadzieścia z dwudziestu jeden „Pieśni kościelnych” i „Pod Twoją obronę, op. 56” wykorzystują melodie i teksty ze zbioru Siedleckiego.