- Stwórz warunki do zachowania bezpiecznej odległości.
Wirus przenosi się drogą kropelkową. Za bezpieczną uznawana jest odległość 1,5-2 metrów od drugiej osoby. Zaaranżuj przestrzeń w biurze tak, by była ona bezpieczna. Zastanów się nad wprowadzeniem przegród lub okienek – rozwiązanie to może sprawdzić się np. w taksówkach czy małych sklepach i aptekach.
- Promuj kontakt pośredni i płatności bezgotówkowe.
W miarę możliwości unikaj bezpośredniego kontaktu twoich pracowników z klientami i kontrahentami. Do komunikacji używaj telefonu bądź maila, a do dokonywania płatności transakcji bezgotówkowych. Zachęcaj do tego swoich klientów.
- Dbaj o higienę̨ wszystkich pomieszczeń.
Aby zachować właściwe standardy higieniczne, powierzchnie dotykowe, tj.: biurka, stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze) muszą być regularnie przecierane środkiem dezynfekującym lub wodą z detergentem. Zadbaj również o regularne sprzątanie toalet i innych pomieszczeń wspólnych przy użyciu wody z detergentem.
- Edukuj o częstym myciu rąk.
Zarówno mydło, jak i środki dezynfekujące na bazie alkoholu (co najmniej 60 proc.) niszczą wirusa, dlatego częste mycie rąk znacznie zmniejsza ryzyko zakażenia. Upewnij się, że twoi pracownicy oraz klienci mają dostęp do miejsc, w których mogą̨ myć ręce, a także umieść dozowniki z mydłem lub płynem odkażającym w widocznych miejscach. Upewnij się również, że są one regularnie napełniane. Dłonie mają kontakt ze skażonymi powierzchniami, dlatego też uważaj, żeby nie dotykać nimi oczu, nosa, ust.
- Przekaż, jak zasłaniać usta i nos przy kaszlu bądź kichaniu.
Podczas kaszlu lub kichania należy zakryć nos i usta zgięciem łokcia lub chusteczką. Nie należy używać do tego dłoni. Gdy zauważysz, że twój pracownik, robi to niewłaściwie – zwróć mu uwagę.
Bartosz Piotrowski