Budowanie marki osobistej na Linkedin krok po kroku
LinkedIn to największy na świecie portal społecznościowy dla profesjonalistów, skupiający się na rozwijaniu znajomości biznesowych. Stanowi świetne źródło informacji branżowych. Pozwala stworzyć globalną sieć kontaktów zawodowych, dokumentować etapy kariery, szukać możliwości rozwoju oraz realizować wiele celów biznesowych, takich jak: znalezienie pracy, budowanie marki osobistej, bycie ambasadorem marki, dotarcie do potencjalnych klientów, wyszukiwanie utalentowanych pracowników. 2020-02-05Korzysta z niego ponad 660 mln użytkowników, a co sekundę dołącza kolejnych dwóch! W Polsce aktywne konto na LinkedIn posiada 3,5 mln osób oraz 160 tys. firm.
Założenie konta na LinkedIn, w wersji podstawowej, jest bezpłatne i bardzo proste. Przy tworzeniu profesjonalnego profilu w serwisie należy pamiętać o kilku wytycznych i umiejętnie zastosować je w praktyce. Profil na portalu LinkedIn, podobnie jak CV, jest naszą wizytówką.
Jak prawidłowo uzupełnić profil na LinkedIn krok po kroku?
LinkedIn daje nam ogromne możliwości związane z promocją własnej osoby. Należy więc zadbać o to, aby nasz profil w serwisie był jak najbardziej rozbudowany i treściwy. Pierwszym krokiem jest uzupełnienie wymaganych informacji podstawowych.
Statystyki pokazują, że profile użytkowników, którzy dodali swoje zdjęcie są odwiedzane 14 razy chętniej niż te, które go nie posiadają. Wizerunek na LinkedIn powinien być profesjonalny, a więc zdjęcie również. W tym celu portal udostępnia prosty edytor – można w nim przyciąć fotografię, dopasować jasność i kontrast, a nawet nałożyć filtry. Serwis umożliwia również dodanie do profilu tzw. cover photo, czyli zdjęcia w tle. Ważne jest to, aby było ono powiązane z wykonywaną pracą i spójne z resztą profilu.
Nagłówek to pierwsza informacja, czym się zajmujemy i jaka jest nasza specjalizacja. Warto zamieścić w nim najważniejsze informacje i słowa kluczowe, po których użytkownik będzie mógł być znaleziony w wyszukiwarce. Dobrą praktyką jest dopisywanie w nagłówku branży oraz kluczowych obowiązków.
Podsumowanie profilu powinno być przede wszystkim angażujące i dawać więcej informacji o użytkowniku – maksymalnie 4-5 akapitów podzielonych na sekcje: kim jestem, jakie problemy potrafię rozwiązać, dlaczego właśnie „ja” oraz zaproszenie do kontaktu.
Doświadczenie i wykształcenie to bez wątpienia najważniejsze elementy internetowej wizytówki zawodowej. W tej sekcji dodajemy dotychczasowe miejsca zatrudnienia wraz z przedziałem czasowym. Profesjonaliści podają w tym miejscu swoje kompetencje, zakres wykonywanych obowiązków, a także materiały wideo czy prezentacje ze swoich wystąpień.
69 proc. specjalistów uważa, że podczas poszukiwania pracy ważniejsze od wykształcenia są umiejętności. Warto więc skrupulatnie uzupełnić je w swoim profilu. Istotne jest to, że wybrane przez nas umiejętności wpływają na SEO LinkedIn. Oznacza to, że mechanizm serwisu traktuje je jako słowa klucze podczas procesu wyszukiwania.
Rekomendacje są cenną częścią profilu użytkownika, bo pokazują, jak jesteśmy odbierani zawodowo przez współpracowników i przełożonych. W ramach zarządzania profilem można poprosić byłych pracodawców czy szefa o wystawienie referencji oraz potwierdzenie naszych umiejętności.
W Zainteresowaniach – najbardziej osobistej części – możemy dodawać grupy branżowe, które nas interesują, marki, które lubimy lub materiały z naszego kręgu zainteresowań.
Dobry, estetyczny i profesjonalny profil na LinkedIn to podstawa w budowaniu marki osobistej. To też początek drogi do stania się aktywnym uczestnikiem serwisu. Podobnie, jak w przypadku innych platform społecznościowych, konieczna jest tutaj aktywność i przemyślane działanie, dzięki któremu tworzymy własną reputację i pozycjonujemy się w roli eksperta naszej branży.
Co trzeba zrobić, aby efektywnie budować swoją markę osobistą na LinkedIn?
Odpowiedzialnie buduj swoją sieć kontaktów. LinkedIn to platforma dla profesjonalistów, którzy budują swoją sieć kontaktów świadomie i odpowiedzialnie w oparciu o faktyczne znajomości, chroniąc tym samym pozostałe osoby będące członkami sieci. Pamiętajmy, że akceptując zaproszenie od innego użytkownika, dajemy mu wgląd do swojej sieci kontaktów. Dlatego warto stosować zasadę testu przysługi, która mówi, że powinniśmy nawiązywać kontakt wyłącznie z osobami, które znamy na tyle dobrze, aby móc je poprosić o przysługę.
Dziel się angażującymi treściami. Czytaj i udostępniaj wartościowe artykuły branżowe, komentuj prace innych i rób to na bieżąco! Udzielaj się na tablicach swoich znajomych i własnej, ale również w grupach, gdzie potencjalny zasięg twoich postów będzie zdecydowanie większy. Twórz treści, które mogą okazać się przydatne dla innych użytkowników serwisu (np. dotyczące nowych rozwiązań w firmie i prowadzonej rekrutacji) i bądź multimedialny, wykorzystując w swoich materiałach video i prezentacje. Dyskutuj, polecaj (odpowiednik facebookowego lajka), udzielaj się na grupach i bierz czynny udział w dyskusjach – to najlepsze sposoby nawiązania kontaktów i budowania wizerunku eksperta. Do publikacji artykułów własnego autorstwa można wykorzystać Pulse – wewnętrzną platformę blogową funkcjonującą w ramach LinkedIn.
Wystawiaj referencje partnerom biznesowym i współpracownikom. Profile z referencjami budują wiarygodność.
Oznaczaj znajomych, współpracowników, klientów oraz używaj dedykowanych hasztagów, które ułatwią innych użytkownikom wyszukiwanie interesujących ich treści.
Poszukaj wartościowych grup i aktywnie bierz udział w toczących się tam dyskusjach. Uczestnicząc w grupach, masz możliwość poszerzania swojej sieci kontaktów i dotarcia do potencjalnych partnerów biznesowych. Dzięki udziałowi w dyskusjach, polecaniu czy pomaganiu kreujesz swój wizerunek, jako eksperta w danej dziedzinie.
Magda Chałupka