Siła feedbacku, siła doceniania

Prawie wszyscy uczestnicy badania przeprowadzonego w tym roku przez HRM Institute deklarują, że temat doceniania jest dla nich ważny, a 60 proc. chciałoby być docenianym przy podsumowaniu zadania lub projektu. To pokazuje, że informacja zwrotna jest nam potrzebna na bieżąco. W opublikowanym właśnie raporcie #SiłaDoceniania, PKO Bank Polski, który jest partnerem projektu, przedstawił narzędzia ułatwiające przekazywanie feedbacku w pracy.
około min czytania

Większość z nas chce mieć świadomość, że to, co robimy zawodowo ma znaczenie, jest zauważane i doceniane. Czy tak jest w rzeczywistości? W badaniu #SiłaDoceniania ankietowani zostali poproszeni o opinię na temat doceniania i feedbacku w pracy. Wyniki pokazują, że pracodawcy wciąż mają przed sobą wiele wyzwań. Jedocześnie coraz więcej firm, między innymi PKO Bank Polski, podejmuje działania, aby odpowiedzieć na potrzeby pracowników. 

W kierunku doceniania 

Prawie wszyscy ankietowani zadeklarowali, że docenianie i bycie docenianym jest dla nich ważne, natomiast tylko połowa twierdzi, że czuje się doceniana w pracy i że ten temat jest istotny w ich firmie. 

Częściej czują się doceniane młodsze osoby – w grupie wiekowej do 29 lat jest to 67 proc. pracowników, a w grupie powyżej 50 lat już tylko 41 proc. Bardziej doceniane w pracy czują się kobiety (55 proc. kobiet vs 51 proc. mężczyzn). Co ciekawe, panie częściej niż panowie chcą pozytywnej informacji zwrotnej – chcą wiedzieć, co robią dobrze. Z kolei mężczyźni częściej niż kobiety chcą wiedzieć, nad czym mają pracować. 

Wśród najliczniej reprezentowanych w badaniu branż, najbardziej czują się doceniani badani pracujący w branży IT (65 proc.), na kolejnych miejscach jest obszar HR i rekrutacji (61%), produkcja (60 proc.) oraz bankowość (56 proc.). 

W jaki sposób uczestnicy badania są doceniani? Najczęściej to podziękowanie od przełożonego (65 proc. odpowiedzi), podziękowanie za pracę na forum zespołu / firmy (49 proc.) albo gratyfikacja finansowa (35 proc.). Niewielki procent stanowią vouchery do kina, teatru czy punkty do wykorzystania w systemie kafeteryjnym. Zapytani o to, w jaki sposób chcieliby być doceniani, odpowiadają, że zależy im na pozytywnej informacji zwrotnej od przełożonego (61 proc.). Kiedy? Najlepiej podczas podsumowania zadania lub projektu (60 proc.), zaraz po wykonaniu zadania (57 proc.) albo podczas oceny rocznej (34 proc.). 30 proc. badanych wskazuje, że szefowie też proszą ich o feedback, najczęściej w trakcie oceny okresowej. 

Wyniki raportu oraz przedstawione w nim case study kilku firm, w tym PKO Banku Polskiego, z pewnością pomogą pracodawcom w całej Polsce budować kulturę feedbacku, a przede wszystkim zrozumieć, że takie rozwiązania jak np. #CzasNaFeedback przynoszą efekty. To niezwykle istotne, ponieważ pracownicy, którzy czują się doceniani, są zadowoleni ze swojej pracy. A zadowolony pracownik to najlepszy ambasador firmy – mówi Anna Macnar, CEO HRM Institute. 

Czas na feedback jest zawsze – dobre praktyki 

Co zrobić, żeby pracownicy czuli się doceniani? W raporcie #SiłaDoceniania zostały przedstawione przykłady rozwiązań wdrożonych w dużych polskich organizacjach. Jednym z nich jest proces #CzasNaFeedback na platformie Dzień dobry HR PKO Banku Polskiego. Zachęca on do dzielenia się informacją zwrotną ze współpracownikami na bieżąco, przez cały rok. Całość wspiera technologia chmurowa SAP SuccessFactors. Nowe rozwiązanie ułatwia pracownikom i menedżerom zapisywanie tematów do rozmów, sukcesów, proszenie o feedback oraz podsumowanie efektów pracy.

Cały proces jest transparenty, a zastosowana narracja odchodzi od „oceniania” na rzecz „podsumowywania” efektów i wzajemnego doceniania swojej pracy. Szczególne lubiany przez pracowników jest „Bank Odznak”, pozwalający w prosty sposób docenić innych poprzez wirtualne odznaki i dodawane do nich krótkie komentarze. W ciągu zaledwie kilku miesięcy pracownicy PKO Banku Polskiego przyznali sobie odznaki prawie 36 tysięcy razy. Największą popularnością cieszyła się odznaka „Dziękuję”.

Budowanie kultury informacji zwrotnej to suma wielu inicjatyw i ich konsekwentnego wprowadzania do organizacji. W PKO Banku Polskim stawiamy na dialog z pracownikami i zachęcanie ich do dzielenia się informacją zwrotną na bieżąco. Aby to ułatwić wprowadziliśmy proces #CzasNaFeedback. Pozytywne doświadczenia po jego uruchomieniu umacniają nas w przekonaniu, że warto popularyzować działania na rzecz feedbacku i doceniania przy wsparciu technologii. Dlatego cieszę się, że możemy być częścią projektu #SiłaDoceniania, który ma na celu promowanie kultury doceniania w Polsce – mówi Katarzyna Motelska, dyrektor Formacji Doświadczeń Pracownika w PKO Banku Polskim.

Pobierz bezpłatny raport #SiłaDoceniania 2021:
https://hrminstitute.pl/raporty-i-publikacje/#raport-sila-doceniania.

Joanna Kornaga
Ekspert w PKO Banku Polskim