3 innowacje, za które doceniono PKO Bank Przyszłości

Już ponad 19 mln klientów polskich banków korzysta z bankowości elektronicznej – wynika z danych PRNews. To przede wszystkim oni oczekują, że bank z centrum zarządzania finansami stanie się centrum zarządzania życiem w XXI w. Taki też jest PKO Bank Polski i za to jest nagradzany.
około min czytania

Cały świat żyje w erze platform – społecznościowych, zakupowych oraz streamingowych. Ponad 70 proc. konsumentów wyraża chęć dzielenia się swoimi danymi z platformami internetowymi – wylicza PWC. Także branża finansowa ulega więc „platformizacji”, czyli zaspokaja potrzeby klientów wykraczające poza ograniczone portfolio finansowe.

Dzięki konsekwentnej pracy nad rozwojem technologicznym i wdrażaniu różnych rozwiązań cyfrowych byliśmy gotowi na zmiany, jakie wymusiła na nas pandemia. Tworzone i rozwijane w naszym banku rozwiązania informatyczne później przyjmowane są jako standardy rynkowe, co czyni z niego ośrodek innowacyjności na skalę całego polskiego sektora bankowego. Dzięki temu możemy odgrywać ważną rolę w trwającym w kraju procesie upowszechniania usług cyfrowych nie tylko finansowych, ale także administracyjnych – mówi Adam Marciniak, wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego.   

Platforma PKO Bank Przyszłości

Według Deloitte, ponad 80 proc. użytkowników bankowości internetowej w Polsce korzysta z licznych usług cyfrowych. Gros z nich stanowią klienci PKO Banku Polskiego. Liczą oni na to, że za pośrednictwem banku będą mogli nie tylko sprawdzić stan konta, dokonać przelewu czy zgromadzić oszczędności. Chcą także, by bank umożliwił im zakup ubezpieczenia, wymianę walut czy płacenie za autostradę. Bank w trzeciej dekadzie XXI w. staje się więc prawdziwą platformą do obsługi życia. Trend ten dostrzega PKO Bank Polski i od wielu lat wdraża transformację cyfrową opartą o najnowsze rozwiązania technologiczne. Daje swoim klientom możliwość zakupu ubezpieczenia z pozycji aplikacji bankowej, oferuje karty podarunkowe, realizuje opłaty za autostrady, parking czy bilety komunikacji miejskiej z poziomu aplikacji IKO. Wspiera przedsiębiorców w założeniu i prowadzeniu firmy, dając im także dostęp do szeregu dodatkowych narzędzi ułatwiających zarządzanie biznesem.

Polacy są przyzwyczajeni do wszechobecnej digitalizacji, a bank staje się dla nich naturalną platformą zakupową. Jego dobra oferta bazowa, związana z kontem czy kredytem, nie jest już wystarczająca. Bankowość ma dzisiaj być punktem styku wielu różnych sfer życia – zauważa Janusz Konik, prezes Zarządu Savangard, firmy specjalizującej się w dostarczaniu usług IT, m.in. dla sektora bankowego.

Digitalizacja bankowości

  • Z najnowszego raportu Deloitte pt. „2021 Banking and Capital Markets Outlook. Strenghtening Resilience, Accelerating Transformation” wynika, że 48 proc. banków na świecie wdrożyło już cyfrowe rozwiązania, ale 44 proc. dopiero się do tego przymierza. Pandemia przyspieszyła chęć digitalizacji, ale ta jest dla wielu instytucji finansowych na świecie wciąż sporym wyzwaniem. Prawie połowa banków biorących udział w badaniu Deloitte myśli nad wprowadzeniem samoobsługowych ekranów bezstykowych, a 39 proc. w obsłudze klienta chce korzystać z pomocy wirtualnych asystentów. To wszystko i o wiele więcej działa z powodzeniem w PKO Banku Polskim od kilku lat.

ZaAWANSowani technologicznie

Bank pełni także bardzo ważną rolę w usługach e-administracji. Polska w ciągu dwóch lat awansowała z 31. na 9. miejsce w światowym rankingu ONZ w zakresie cyfryzacji administracji. Wskaźnik ten określa poziom dostępu obywateli do informacji i usług publicznych za pośrednictwem technologii cyfrowych i telekomunikacyjnych. Już dziś dzięki rozwojowi e-usług Polacy mogą załatwić wiele spraw zdalnie. Poprzez bankowość elektroniczną PKO Banku Polskiego można założyć Profil Zaufany, który jest przepustką do załatwiania urzędowych spraw przez internet. Potwierdzając swoją cyfrową e-Tożsamość za pomocą bankowego loginu i hasła w ramach usługi mojeID, klienci banku mogą logować się do portali nie tylko administracji publicznej w celu realizacji urzędowych usług online, ale też komercyjnych dostawców usług. Za pośrednictwem serwisów bankowości internetowej iPKO oraz iPKO biznes przyjmowane są wnioski o subwencje z Tarczy Finansowej PFR. Bank wspomógł również inicjatywy związane m.in. z cyfryzacją Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Narodowym Programem Szczepień przeciwko COVID-19. 

Chmura górą

Kolejnym krokiem w cyfryzacji administracji będzie Chmura Krajowa, czyli miejsce, do którego cała administracja publiczna na określonych warunkach będzie mogła przekazywać swoje dane i systemy. Wykorzystując potencjał technologiczny bank zainicjował powstanie spółki Operator Chmury Krajowej (OChK). Aby zapewnić sobie i swoim klientom innowacyjne, bezpieczne i efektywne kosztowo środowisko do rozwoju bank migruje swoją architekturę IT do chmury. Korzystając z usług OChK stworzył w chmurze 11 tys. wirtualnych stanowisk pracy doradców bankowych, ponadto usługi wideo doradztwa dla firm z sektora MSP czy platformę Microsoft Teams, z której korzysta dziś 13 tys. pracowników. Rozszerzył również zakres wykorzystania narzędzia SAP SuccessFactor wspierający tzw. miękki HR. Aktualnie przenoszone jest serce bankowej infrastruktury IT, system Alnova, na platformę przyjazną rozwiązaniom chmurowym. Najpóźniej za trzy lata, kluczowe biznesowe systemy IT banku będą działały w chmurze obliczeniowej opartej o architekturę hybrydową.

I właśnie za te dokonania – kreowanie innowacji wykraczających poza tradycyjną bankowości, tworzenie przyjaznego i bezpiecznego banku w chmurze oraz zaangażowanie w cyfryzację życia społecznego ­– nagrodzono Adama Marciniaka, wiceprezesa Zarządu PKO Banku Polskiego. Otrzymał on złotą statuetkę w IX edycji Nagrody im. Profesora Remigiusza Kaszubskiego.

– Nie udałoby się to bez sprawnego, kreatywnego i zaangażowanego zespołu. Ta nagroda jest naszym wspólnym sukcesem – podkreśla Adam Marciniak, wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego.