BLIK – bezgotówkowy i bezdotykowy

Szybkie, wygodne i bezpieczne płatności w internecie to tylko jedna z wielu funkcji jakie oferuje BLIK. Sprawdza się również przy płaceniu w sklepach, wypłatach z bankomatów i przelewaniu pieniędzy. W dobie pandemii koronawirusa to świetne narzędzie.
około min czytania

Większość transakcji wykonywanych BLIK-iem to płatności za zakupy w sklepach internetowych. W ciągu pięciu lat jego użytkownicy, jak wynika z danych Polskiego Standardu Płatności, zrealizowali 353 mln transakcji o wartości 47 mld zł.

Teraz liczą się nie tylko szybkość i wygoda – w grę wchodzi również nasze bezpieczeństwo. Dlatego płacąc w ten sposób przez internet całkowicie ograniczamy kontakt z ludźmi i… gotówką. Z danych widać, że staramy się przestrzegać bezpieczeństwa. Zgodnie z raportem PSP w marcu największy wzrost, jeśli chodzi o płatność BLIKIEM, zanotowały sklepy z chemią gospodarstwa domowego (wzrost o 216 proc.) oraz ze sprzętem RTV i AGD (wzrost o aż 270 proc.).

BLIKIEM można też z powodzeniem posługiwać się w tradycyjnych sklepach, podając kod sprzedawcy i potwierdzając go u siebie w telefonie. W efekcie nie dotyka się terminala i nie podchodzi zbyt blisko sprzedawcy, co zmniejsza ryzyko zakażenia. Wypłacając gotówkę z bankomatu przy użyciu BLIKA rezygnujemy z wizyty w oddziale banku, a tym samym unikamy kontaktu z innymi osobami. To samo dotyczy przelewów z wykorzystaniem kodu BLIK.

BLIK – jak zapłacić online

  1. Na stronie sklepu internetowego wybierz „Płatność BLIK”
  2. Pobierz w aplikacji mobilnej IKO kod BLIK i wpisz na stronie płatności w sklepie internetowym
  3. W aplikacji IKO pojawi się prośba o potwierdzenie transakcji PIN-em. Wpisz PIN i zaakceptuj płatność. Gotowe!

Drugą pod względem popularności funkcją BLIK-a są wypłaty z bankomatów. Wypłata odbywa się bez użycia karty płatniczej. Wystarczy smartfon z zainstalowaną aplikacją IKO.

BLIK – wypłata z bankomatu

  1. W bankomacie wybierz opcję „Wypłata BLIK” oraz wprowadź kwotę w złotych.
  2. Uruchom aplikację IKO i pobierz kod BLIK, a następnie wpisz go w bankomacie.
  3. Potwierdź transakcję PIN-em w aplikacji IKO. Odbierz pieniądze z bankomatu. To wszystko!

Cieszące się mniejszą popularnością, ale zasługujące na uwagę funkcje BLIK-a, to płatności w kasie sklepu oraz przelewy na telefon. Ta ostatnia opcja może zrewolucjonizować rozliczenia pieniężne w gronie rodziny, przyjaciół oraz bliższych i dalszych znajomych. – Przelewy BLIK na numer telefonu to jedna z najwygodniejszych i użytecznych funkcji systemu. Pozwala przekazać pieniądze innemu użytkownikowi bez znajomości jego rachunku bankowego, natychmiast, z banku do banku, o każdej porze dnia i nocy, bez opłat – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK.

BLIK – przelew na telefon

  1. W aplikacji IKO wybierz „Przelew na telefon BLIK”.
  2. Z książki kontaktów wybierz osobę, do której chcesz wysłać przelew lub wpisz numer telefonu.
  3. Podaj kwotę przelewu, wybierz „Wyślij’ i potwierdź PIN-em. Przelew zrobiony!

BLIK – jak zapłacić w sklepie stacjonarnym

BLIKIEM możemy płacić w sklepach stacjonarnych. Cała operacja zajmuje mniej czasu niż w przypadku gotówki, a na dodatek unika się korzystania z banknotów i bilonu, co jest sugerowane przez służby sanitarne.

  1. Poinformuj przy kasie o sposobie płatności z użyciem BLIKA i w aplikacji IKO wygeneruj kod BLIK.
  2. Podaj kod sprzedawcy – nie musisz wpisywać go osobiście w terminalu.
  3. Zaakceptuj transakcję PIN-em w aplikacji i… załatwione!

Aleksandra Pietruczuk