Kompetencje cyfrowe, czyli jak dogadać się z robotem
Nowe technologie, a także digitalowe umiejętności to część wielkiej cyfrowej transformacji. Możemy z tego skorzystać albo wypaść z gry. Na rynku pracy liczą się pracownicy, którzy wiedzą, jak poruszać się we współczesnym świecie. 2022-03-03Jak zostać pracownikiem przyszłości? Jest kilka sposobów, ale podstawą są oczywiście zdobyte umiejętności oraz ciągły ich rozwój.
Z raportu Manpower Group „Rewolucja umiejętności – restart pod znakiem trzech P: przedłuż, przekwalifikuj, przeorganizuj” wynika, że przeżywamy obecnie wielką transformację umiejętności oraz kompetencji. Ich dynamiczny rozwój spowodowany jest galopującą rewolucją technologiczną, za którą coraz trudniej nadążyć.
Kompetencje cyfrowe
Eksperci z Uniwersytetu Oksfordzkiego już teraz prognozują, że do 2030 r. zniknie 47 proc. obecnie istniejących zawodów. Natomiast wedle szacunków 65 proc. dzieci urodzonych po 2007 r. będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją.
Dlatego może aż 97 proc. przedsiębiorstw inwestujących w automatyzację i digitalizację procesów, skłania się do utrzymywania liczby zatrudnionych osób na niezmienionym poziomie, a nawet planuje powiększanie swoich zespołów.
Firmom zależy na pozyskiwaniu kandydatów z rozwiniętymi kompetencjami cyfrowymi, którzy dobrze odnajdują się w obecnej, coraz silniej zautomatyzowanej rzeczywistości zawodowej, i którzy będą przydatni przez wiele lat.
Same umiejętności cyfrowe są już potrzebne wszędzie. Prawie 90 proc. tworzonych miejsc pracy wymaga minimum podstawowych umiejętności cyfrowych. Trzeba je również mieć, aby dostać e-receptę, czy kupić bilet do pociągu.
Umiejętności cyfrowe – co warto znać?
Nowa rzeczywistość biznesowa wymaga od pracowników umiejętności, dzięki którym sprostają zawodowym wyzwaniom. Kursy programowania i kompetencje cyfrowe pozwolą lepiej zaplanować ścieżkę rozwoju zawodowego w tej dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
Co to są kompetencje cyfrowe?
- kompetencje informatyczne, czyli umiejętność posługiwania się komputerem i innymi urządzeniami elektronicznymi, korzystania z internetu, aplikacji i oprogramowania;
- kompetencje informacyjne polegające na umiejętności wyszukiwania informacji, rozumienia jej, a także selekcji i oceny krytycznej;
- kompetencje funkcjonalne, czyli realne wykorzystanie powyższych kompetencji w różnych sferach codziennego życia, takich jak finanse, praca i rozwój zawodowy, utrzymywanie relacji, zdrowie, hobby, zaangażowanie obywatelskie, życie duchowe itd.
– Umiejętności cyfrowe są podstawą funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym XXI w. Dzięki nim wzrasta jakość życia obywateli, pod warunkiem, że z nowych technologii korzystają oni w sposób świadomy i bezpieczny. Nauka poruszania się po sieci powinna zacząć się jak najwcześniej – powiedział w jednym z wywiadów dyrektor NASK Jacek Leśkow.
Umiejętności cyfrowe pracownika
Z pracą w digitalowym świecie ważna jest umiejętność sprawnego i skutecznego użytkowania internetu w codziennym życiu – zarówno w kontekście wyszukiwania informacji, korzystania z nowych mediów do tworzenia treści, jak również obsługi urządzeń czy rozwiązywania rozmaitych problemów natury technicznej.
Warto także pamiętać, że rozwój kompetencji cyfrowych w społeczeństwie ma istotny wpływ na gospodarkę opartą na wiedzy, zwiększa jej innowacyjność i konkurencyjność. Dzięki nim możemy bez trudu używać: komputerów, laptopów czy smartfonów.
Przed nami kolejna rewolucja, czyli w pełni wirtualny świat, który przygotowuje firma META. Dlatego niezwykle istotną stanie się swoboda poruszania się w wirtualnym zespole, składającym się z wielu osób pracujących w różnych miejscach i z wykorzystaniem nowoczesnych technologii teleinformatycznych.
Taki model pracy przy projektach będzie od nas wymagał kompetencji nie tylko z zakresu komunikacji i planowania pracy, ale również umiejętności cyfrowych i pracy w szumie informacyjnym.
Tomasz Waligóra