Nowe metody płatności – a jest ich wiele – nie wymagają na szczęście niesamowitych umiejętności. Płatność zegarkiem, telefonem czy kartą to tylko zbliżenie i ewentualnie wpisanie PIN-u lub kodu BLIK. Do wypełnienia formularza płatności oraz ustawienia zlecania przyda się jednak choć minimum informacji. Finanse nie lubią pomyłek.
Z raportu KIR wynika, że przelewy to nasza ulubiona forma płatności. W czerwcu 2020 r. w systemie tradycyjnych przelewów rozliczono 167,1 mln transakcji obejmujących m.in. polecenia przelewu oraz obciążenia (w tym polecenia zapłaty) o wartości 484 mld zł. W czerwcu 2019 r. system przetworzył 149,9 mln transakcji o wartości 437,5 mld zł.
Natomiast według raportu „Jak płacimy rachunki” z końca 2019 r. przygotowanego przez Autopay Research opłaty online rozlicza już 85 proc. płacących, z czego 78 proc. zleca przelewy elektroniczne, a z polecenia przelewu korzysta 12 proc. Rachunki na poczcie lub w punktach obsługi kasowej u poszczególnych dostawców opłaca co szósty badany. Podobnie jest w przypadku opłat w banku.
Jak widać, stajemy się społeczeństwem zdigitalizowanym, który ceni sobie szybkość i wygodę, ale są wśród nas i tacy, którzy wolą tradycyjne metody płatności i nadal lubią wizytę w okienku pocztowym.
Polecenie przelewu
Określenia: zlecenie stałe i polecenie zapłaty mogą być mylące. Oba odnoszą się do regularnych płatności, ale nie chodzi o to samo. Na co więc zwrócić uwagę i na czym polega dyspozycja przelewu?
- Zlecenie stałe to upoważnienie. Wystawiamy je dla banku, aby ten co miesiąc, nie pytając nas już o zgodę, wysyłał określona sumę pieniędzy na wskazany przez nas rachunek. Zasada jest jedna – suma musi być stała np. opłata za kablówkę, zajęcia w szkole językowej czy czynsz.
- Polecenie zapłaty to także systematyczna płatność. Aby jednak ją ustalić, należy najpierw wypełnić formularz z danymi i wyrazić zgodę firmie, która będzie pobierała z naszego konta określoną kwotę, choć nie musi być ona taka sama każdego miesiąca.
Polecenie przelewu – druk
W PKO Banku Polskim do dyspozycji są trzy opcje: zlecenie stałe, zlecenie zmienne i polecenie zapłaty.
Tworząc nowe zlecenie stałe podajemy w formularzu datę początku i końca realizacji zlecenia (można ustawić opcję bezterminową), numer rachunku odbiorcy, kwotę oraz tytuł przelewu. Zdefiniowanie, modyfikacja oraz usunięcie zlecenia stałego wymagają pełnego dostępu do rachunku i są najczęściej potwierdzane kodem jednorazowym.
Natomiast tworząc zlecenie zmienne nie musimy kontaktować się z wystawcami faktur. W serwisie iPKO możemy w wygodny sposób opłacać rachunki m.in. na rzecz: Orange, Innogy, Aquanet PGE Polska Grupa Energetyczna, T-Mobile czy PGNiG. Wystarczy, że uruchomimy taką usługę w banku. Potem wybieramy tylko odbiorcę z listy dostępnych firm. Zlecenie zostanie zrealizowane automatycznie we właściwym terminie lub po naszym potwierdzeniu.
Dzięki zleceniu zmiennemu w każdej chwili możemy:
- składać, modyfikować i odwoływać zgodę na realizację płatności;
- wyszukać odbiorców (wystawców faktury) za pomocą specjalnej wyszukiwarki (funkcjonalność dostępna dla klientów iPKO);
- ustawić limit kwotowy pojedynczego Zlecenia zmiennego;
- wybrać metodę realizowania płatności (automatycznie lub po potwierdzeniu).
Trzecia opcją, z jakiej możemy skorzystać w PKO Banku Polskim, jest polecenie zapłaty – to zezwolenie na przekazywanie okresowych opłat z naszego rachunku udzielone firmie, która jest dostawcą danej usługi. Dostęp do rachunku jest jednak ściśle kontrolowany.
Polecenie zapłaty ustawiamy w firmie, w której chcemy płacić opłaty. Jak to zrobić?
- Skontaktuj się z firmą, której chcesz płacić poleceniem zapłaty.
- Wypełnij zgodę na korzystanie z polecenia zapłaty, wprowadzając swoje dane osobowe, numer konta, z którego chcesz realizować opłaty oraz identyfikator płatności u dostawcy np. numer klienta.
- Wypełniony formularz z podpisem dostarcz do dowolnego punktu wierzyciela.
Oczywiście mamy również możliwość zrobienia tradycyjnego jednorazowego przelewu. Wszystkie potrzebne dane znajdziemy w formularzu, za pomocą którego będziemy zlecać przelew. Nie musimy się martwic, że czegoś nie wypełnimy – system kontroluje nasze działanie krok po kroku. Co musimy podać? Nasze dane osobowe, numer rachunku bankowego odbiorcy, jego nazwisko, datę i kwotę. Mamy również datę i numeru naszego rachunku bankowego, które zazwyczaj są generowane automatycznie.
Jak wypełnić polecenie przelewu?
Wszystko zależy od tego, gdzie chcemy to zrobić. Nie wszystkie operacji są dostępne w każdym kanale banku. Oczywiście najwygodniej nam będzie korzystając z aplikacji mobilnej lub z serwisu internetowego. Pierwsza opcja jest najwygodniejsza. Biorąc pod uwagę, że banki mają obecnie aż 6,5 miliona użytkowników mobile only płatności przez komórkę to przyszłość, która już tu jest. Trzeba ją znać.
Co i gdzie możemy zrobić:
- Zlecenie stałe ustalimy w aplikacji mobilnej IKO i w serwisie iPKO – z wyjątkiem jego mobilnej wersji. Poza tym również w oddziale i telefonicznie.
- Zlecenie zmienne zrobimy tylko w serwisie internetowym iPKO (aktywacja, modyfikacja, usunięcie i podgląd).
Wypełniając formularz w systemie nie musimy się martwić, że zrobimy to niechlujnie lub coś pominiemy – system da znać, jeśli nie wypełnimy jakiegoś pola lub wpiszemy coś niezgodnie z regułami. Przy odpowiednich polach pojawi się pisemny komunikat.
Robiąc przelew na poczcie musimy być bardziej czujni – lepiej wypełnijmy druk, na spokojnie,
Jak wypełnić druk przelewu na poczcie:
- w górnej części wpisujemy nazwę odbiorcy oraz jego adres;
- podajemy numer konta, na jaki mają zostać przelane pieniądze;
- podajemy kwotę oraz kwotę słownie;
- podajemy dane zleceniodawcy przelewu: swoje imię i nazwisko i adres;
- wpisujemy tytuł przelewu;
- podpisujemy dokument i podajemy datę.
Druk przelewu do US
To zadanie przede wszystkim dla właścicieli firm, ale nie zawsze. Każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą albo miał niedopłatę podatku, wie o co chodzi. Banki od dawna są przygotowane na taką ewentualność. Najprościej i najszybciej zrobimy przelew do urzędu online, z dowolnego konta bankowego. Do tej pory wykonywaliśmy przelew do US na numer rachunku bankowego właściwego urzędu. Od 1 stycznia 2020 r. każdy podatnik ma przypisany indywidualny rachunek podatkowy.
Aby to zrobić, należy wypełnić określone pola:
- imię, nazwisko i adres – w systemie bankowości internetowej/mobilnej pole uzupełnia się automatycznie;
- numer rachunku – w systemie bankowości internetowej/mobilnej pole uzupełnia się automatycznie;
- numer rachunku podatkowego;
- symbol formularza np. PIT-5 (zaliczka na podatek dochodowy) czy PCC (podatek od czynności cywilnoprawnych);
- identyfikator płatnika, czyli numer NIP, REGON, PESEL, numer i serię dowodu osobistego lub numer i serię paszportu bez znaków;
- okres podatku – składa się z trzech elementów: rok (dwie ostatnie cyfry roku); typ okresu (R-rok, K-kwartał, M-miesiąc, D-dekada miesiąca, J-dzień); numer okresu;
- identyfikację zobowiązania (tylko jeżeli należność wynika z decyzji bądź tytułu wykonawczego; jeśli płacimy podatek dochodowy czy VAT, rubryka pozostaje pusta);
- kwotę przelewu.
Druk przelewu do US na koncie bankowym w serwisie internetowy.
Oczywiście podatek możemy zapłacić nadal na poczcie oraz w urzędzie skarbowym.
Polecenie przelewu ZUS
Od początku 2018 r. każdy przedsiębiorca reguluje zobowiązania z tytułu ZUS na numer rachunku składkowego. NRS jest indywidualnym rachunkiem przypisanym do przedsiębiorcy, w celu regulowania zobowiązań z tytułu ZUS. Dzięki takiemu rozwiązaniu stały się one dużo prostsze.
Druk przelewu do ZUS na koncie bankowym w serwisie internetowym.
Polecenie przelewu – wpłata gotówkowa
Przelew, jak widać, jest obszernym pojęciem. Robimy go zazwyczaj intuicyjnie – ten internetowy nie wymaga od nas nawet specjalnej uwagi, papierowy – też nas niczym nie zaskoczy. Jest to jedna z bardzo praktycznych bezgotówkowych form płatności. Pamiętajmy jednak, że aby zrobić przelew, czyli wpłatę gotówki, potrzebne są nam dwie najważniejsze rzeczy – odpowiednie środki finansowe oraz konto bankowe – bez nich przelew na pewno się nie uda.
Tomasz Waligóra