Lubimy upraszczać sobie życie, to chyba normalne. Dlatego jeśli nasze konto posiada funkcje ułatwiające nam zarządzanie płatnościami – przetestujmy je. Jedną z nich jest zlecenie stałe, czyli dobra metoda opłacania comiesięcznych rachunków. Warunek jest jeden – powinny być w stałej wysokości.
Zlecenie stałe
Działanie zlecenia stałego jest dziecinnie proste. Jeśli każdego miesiąca płacimy tę samą kwotę za kablówkę czy telefon, możemy ten proces zautomatyzować na swoim koncie. Zrobimy to korzystając z aplikacji bankowej, serwisu internetowego albo po prostu odwiedzając oddział.
Zlecenia definiuje się i odwołuje samodzielnie, najlepiej w internecie. Ustawione przelewy wykonywane są przez bank regularnie, aż do czasu, kiedy ich nie usuniemy. Można je także czasowo zawiesić, co pozwala bezterminowo lub w konkretnym przedziale dat nie realizować płatności. Zdefiniowanie i modyfikacja zlecenia stałego wymagają pełnego dostępu do rachunku i jest potwierdzane kodem jednorazowym.
Ustawiając zlecenie stałe należy więc wpisać datę pierwszego przelewu, częstotliwość przelewów wynikających z umów, np. miesięczny oraz datę wstrzymania realizacji zlecenia np. do odwołania albo do konkretnej daty.
Tego typu operacje wykonane przez internet są za darmo, ale ich ustanowienie lub modyfikacja w oddziale lub przez infolinię będzie już nas kosztować. Warto to sprawdzić w cenniku bankowym.
Oczywiście w każdym momencie możemy zmienić wysokość przelewu lub całkowicie zawiesić usługę.
Duża liczba moich opłat to te same, stałe kwoty, które zmieniają się niezwykle rzadko – mówi Dorota z Torunia, która prowadzi kwiaciarnię. – Ponieważ mam długą listę takich opłat część z nich podpięłam pod zlecenie stałe. Są to np. wydatki związane z prowadzeniem domu. W taki prosty sposób nie muszę się nimi zajmować, robią się same, natomiast ja skupiam się na innych sprawach.
Zlecenie stałe, a polecenie zapłaty
Obie funkcje dotyczą przelewów, które wykonywane są samodzielnie. Po odpowiedniej konfiguracji usługi możemy o nich zapomnieć, a system bankowy zrobi wszystko za nas. Jaka jest więc różnica?
Polecenie zapłaty polega na zezwoleniu firmie, która świadczy nam jakieś usługi, pobierania okresowych opłat z naszego konta. Taka płatność obciąża konto kwotą zobowiązań wynikających z wystawianych przez tę firmę faktur. Nie musi się to odbywać każdego miesiąca, ale na przykład co kwartach lub w nieregularnych odstępach czasowych.
Zlecenie stałe – tylko zalety
Największym plusem zlecenia stałego jest gwarancja, że przelew zostanie zrealizowany na czas. Nie musimy o nim pamiętać, choć warto przeglądać historię swoich operacji i sprawdzać, czy wszystko odbywa się zgodnie z planem. To dobra funkcja dla leniwych, zabieganych i posiadających wiele zobowiązań oraz wszystkich, którzy wolą zamiast opłacać rachunki robić coś zdecydowanie ciekawszego.
W PKO Banku Polskim zlecenie stałe ustalimy serwisie iPKO, choć łatwiej, szybciej, a czasem nawet w biegu, zrobimy to w aplikacji IKO:
- w zakładce Płatności znajdziemy Zlecenie stałe,
- po uzupełnieniu danych wybieramy datę najbliższego przelewu, określamy częstotliwość zlecenia w cyklach lub dniach i wskazujemy datę końca zlecenia stałego lub zaznaczamy opcję bezterminowo,
- sprawdzamy poprawność danych i zatwierdzamy zlecenie stałe narzędziem autoryzacji.
Aplikacja daje nam również możliwość jednorazowej dopłaty do zlecenia, gdyby się okazało, że np. mamy jakąś niedopłatę. Wtedy w Zlecaniach stałych klikamy dopłać i wybieramy odpowiednią kwotę. Przy przelewie system prześle stałą kwotę plus naszą dopłatę.
Alicja Pietruczuk