#tarczaantykryzysowa. Anuluj zaległy podatek

Wiele polskich firm popadło w tarapaty finansowe na długo przed tym, zanim w Polsce ogłoszony został stan epidemii koronawirusa. Niektórzy przedsiębiorcy w obliczu nowych problemów nie są w stanie uregulować swoich zaległych zobowiązań wobec urzędów skarbowych. Warto ubiegać się wówczas o umorzenie długu – w całości lub w części. Należy wykazać przy tym ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny.
około min czytania

Jakie zaległości podatkowe mogą zostać umorzone Zgoda urzędu skarbowego może dotyczyć wszystkich zobowiązań podatkowych, w tym m.in. w zakresie VAT, PIT i CIT. Organ podatkowy może umorzyć zaległości podatkowe (w całości lub w części), odsetki za zwłokę (w całości lub w części) oraz opłatę prolongacyjną, która jest ustalana przy odroczeniu terminu zapłaty lub rozłożeniu na raty podatku lub zaległości podatkowej.

WAŻNE: Jeśli otrzymasz umorzenie całej zaległości podatkowej, odsetki również zostaną umorzone. Jeśli wystąpisz o częściowe umorzenie zaległości, to odsetki za zwłokę urząd umorzy w odpowiedniej proporcji.

Na czym polega umorzenie zaległości podatkowej

Formalnie jest to ulga polegająca na zwolnieniu z obowiązku zapłaty istniejących zaległości podatkowych podatnika. Podobnie jak w przypadku odroczenia zaległości wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Decyzja o umorzeniu zaległości podatkowej jest uznaniowa – to urząd decyduje, czy przyzna ulgę. Spełnienie wszystkich formalnych wymagań nie daje gwarancji, że otrzymasz zgodę. Urząd rozpatruje każdą sprawę indywidualnie. Może między innymi sprawdzić twoją sytuację majątkową i zweryfikować, jak odmowa umorzenia zaległości podatkowej wpłynie na sytuację życiową twoją oraz twojej rodziny.

Kto może ubiegać się o umorzenie zaległości podatkowej

Wniosek może złożyć podatnik, płatnik (np. pracodawca), inkasent (np. osoba wyznaczona przez radę gminy do poboru podatku i wpłacenia go we właściwym terminie w gminie), spadkobierca podatnika lub płatnika oraz osoba trzecia (pełnomocnik). Z takim wnioskiem może wystąpić firma niezależnie od jej formy prawnej, liczby zatrudnianych pracowników czy obrotów.

Kiedy należy ubiegać się o umorzenie zaległości podatkowych

Wniosek złóż najwcześniej dzień po terminie płatności podatku. Nie rób tego wcześniej, bo umorzenie dotyczy tylko zaległości podatkowych. Nie zwlekaj też długo ze złożeniem wniosku, bo jeśli urząd nie umorzy ci płatności, to zapłacisz należną zaległość wraz z odsetkami. Jeśli złożysz wniosek o umorzenie zaległości podatkowej przed terminem płatności, ale decyzja zostanie wydana po upływie tego terminu, to organ podatkowy będzie uprawniony do umorzenia twojej zaległości, która w momencie podejmowania decyzji już istnieje.

Dokumenty

Do wniosku o umorzenie całości lub części zaległości podatkowej dołącz wszelkie dokumenty, które uzasadniają twoją prośbę – wykaż ważny interes swój lub publiczny (oświadczenie o sytuacji finansowej, rodzinnej i majątkowej lub informacje o twojej bieżącej sytuacji finansowej – dane z okresowego bilansu, rachunku zysków i strat). Taki wniosek możemy złożyć https://www.biznes.gov.pl/pl/e-uslugi/00_0292_00.

Co oznaczają pojęcia:

  • Przepisy podatkowe nie zawierają jednoznacznych definicji tych pojęć. Przydatną interpretację wydał naczelny Sąd Administracyjny w 1999 r.:
    ważny interes podatnika to sytuacja, gdy z powodu nadzwyczajnych, losowych przypadków, podatnik nie jest w stanie zaległości podatkowych uregulować; będzie to np. utrata możliwości zarobkowania, utrata losowa majątku;
    ważny interes publiczny to sytuacja, gdy zapłata zaległości podatkowej spowoduje konieczność sięgania przez podatnika do środków pomocy państwa, gdyż nie będzie w stanie zaspakajać swoich potrzeb materialnych.

Pamiętaj, że organ podatkowy jest związany treścią twojego wniosku. Oznacza to, że nie zastosuje innej ulgi, niż ta, o którą prosisz we wniosku. Jeśli więc prosisz o umorzenie zaległości podatkowej, nie dostaniesz innej ulgi, takiej jak odroczenie terminu płatności, rozłożenie należności podatkowej na raty.

Wniosek powinieneś złożyć najpóźniej 3 dni robocze przed najbliższym terminem spłaty. Informację o zawieszeniu rat Bank przekaże do Biura Informacji Kredytowej, gdzie będzie ona widoczna dla wszystkich jego użytkowników, m.in. banków. W czasie zawieszenia: odsetki są naliczane na dotychczasowych zasadach tj. jak odsetki od bieżącego zadłużenia z tytułu wykorzystanej kwoty limitu kredytowego. Przemyśl dobrze swoją decyzję!

Bartosz Piotrowski