#tarczaantykryzysowa. Jak skorzystać z rat podatkowych

Masz zaległości podatkowe? Twoja firma wpada w coraz większe tarapaty w związku z epidemią koronawirusa w Polsce? Nie załamuj się. Choć nie jesteś w stanie jednorazowo zapłacić całego podatku lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, to jest szansa na rozwiązanie twoich problemów. Resort finansów w tzw. tarczy antykryzysowej przypomina, że przedsiębiorca w takiej sytuacji może złożyć wniosek do swojego urzędu skarbowego i rozłożyć podatek na raty.
około min czytania

Możliwość rozłożenia podatku na raty to ulga polegająca na podziale kwoty zobowiązań finansowych na co najmniej dwie części i ustalenie nowych terminów spłaty rat. Ulga ta jest ulgą uznaniową, co oznacza, że o jej przyznaniu bądź nie, decyduje urząd skarbowy, w którym dany przedsiębiorca rozlicza się z podatków.

W twoim interesie

Każdy wniosek przedsiębiorcy jest przez urząd skarbowy, któremu przedsiębiorca podlega, rozpatrywany indywidualnie. Urząd zawsze może sprawdzić sytuację majątkową wnioskującego przedsiębiorcy i przeprowadzić analizę, jak rozłożenie podatku wpłynie na sytuację życiową składającego prośbę i jego rodziny. Organ podatkowy decydując o przychyleniu się do wniosku podatnika rozpatruje ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny.

Nie czekaj!

  • Urząd skarbowy rozpatrzy twoją sprawę tylko na twój wniosek i tylko w zakresie, o jaki wnioskujesz. Wniosek złóż więc niezwłocznie, zanim minie termin zapłaty podatku. Inaczej do samej daniny dojdą jeszcze odsetki za zwłokę.

Ważny powód

Wniosek o rozłożenie obowiązku podatkowego na raty przedsiębiorca powinien poprzeć ważnym interesem podatnika lub publicznym. Ten pierwszy to sytuacja, gdy z powodu losowych czy nadzwyczajnych przypadków (takim jest epidemia koronawirusa w Polsce) przedsiębiorca nie jest w stanie zapłacić zobowiązań podatkowych. Takimi ważnymi interesami podatnika mogą być: losowa utrata majątku czy utrata możliwości zarobkowania. Ważny interes publiczny pojawia się wtedy, gdy podatnik w momencie zapłaty zaległości podatkowej będzie musiał sięgnąć po pomoc państwa. W innym przypadku nie ma szans na zaspokojenie swoich potrzeb materialnych.

Pamiętaj!: Składając wniosek o rozłożenie zobowiązań podatkowych na raty powinieneś wyczerpująco uzasadnić ważny interes swój lub publiczny oraz dokładnie go udokumentować.

Jakie dokumenty należy złożyć

Najważniejszy jest wniosek o rozłożenie na raty podatku, zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek. Do tego dołącz wszelkie dokumenty, które uzasadniają twoją prośbę – wykaż ważny interes swój lub publiczny. To może być m.in.: oświadczenie o sytuacji finansowej, rodzinnej i majątkowej, informacje o twojej bieżącej sytuacji finansowej (dane z okresowego bilansu, rachunku zysków i strat), wszelkie dokumenty, które potwierdzają, że istnieje realna możliwość spłaty zobowiązania we wnioskowanych terminach.

Wniosek można złożyć zdalnie przy pomocy PKO Banku Polskiego

Możesz złożyć wniosek online poprzez login.gov.pl, na który zalogujesz się korzystając z e-tożsamości w PKO Banku Polskim. Podpisując dokumenty możesz również skorzystać z kwalifikowanego podpisu elektronicznego mSzafir. To idealne rozwiązanie! Jeśli wniosek prześlesz elektronicznie, to urząd wyśle poświadczenie jego odbioru na wskazany przez ciebie adres skrzynki ePUAP.

Wybierz odpowiednią ulgę

  • Pamiętaj, że urząd skarbowy jest związany treścią twojego wniosku. Oznacza to, że nie zastosuje innej ulgi, niż ta, o którą prosisz we wniosku. Jeśli więc prosisz o rozłożenie należności podatkowej na raty, organ podatkowy nie może zastosować innej ulgi (np. odroczenia terminu płatności czy umorzenie zaległości podatkowej).

Czytaj więcej o Tarczy antykryzysowej.

Bartosz Piotrowski