Budowanie Customer Experience z pandemią w tle

Projektując doświadczenia klientów, firmy chętnie skupiają się na aspektach związanych z nowymi funkcjonalnościami i dodatkowymi „atrakcjami”, które pozwolą wyróżnić się na tle konkurencji, wzbudzić zainteresowanie i przyciągnąć nowych użytkowników. Często jednak zaniedbywana jest mniej przyjemna sfera reklamacji i problemów zgłaszanych przez klientów. Tymczasem to właśnie odpowiednie zaadresowanie tych uwag pozwala pozyskać prawdziwie lojalnych odbiorców, skłonnych z zaufaniem odkrywać nowe oferty i propozycje.
około min czytania

Warto pamiętać, że negatywne doświadczenia użytkownicy zapamiętują dużo lepiej, niż te dobre. To złymi wspomnieniami są również bardziej skłonni dzielić się ze znajomymi. Reagując na zgłaszane przez klientów reklamacje i zapewniając im pomoc w tych trudnych momentach, sprawiamy, że odbiorca, mimo problemu wyjdzie z tej sytuacji z dobrym doświadczeniem.

Pozytywne skojarzenia płynące z takiego zdarzenia trwale wpływają na odbiór kolejnych interakcji z marką. Klient z kłopotem niekoniecznie będzie więc kłopotliwy – a może stać się naszym największym sprzymierzeńcem i dać cenne wskazówki, które pozwolą ulepszać produkty i usługi.

Ważnym źródłem wiedzy są dla nas opinie klientów, które przekazywane są w rozmowach z naszymi pracownikami w Oddziałach i na infolinii oraz zgłaszane w reklamacjach. To w zasadzie darmowa informacja zwrotna, pomagająca poznać tzw. „punkty bólu” w świadczonych usługach i oferowanych produktach. Zapoznając się z nimi, wiemy, co przeszkadza klientom, a rozwiązując zidentyfikowane problemy, wpływamy na dobre samopoczucie klienta, tym samym czyniąc go lojalnym – mówi Łukasz Kuc, dyrektor Biura Kanałów Cyfrowych w PKO Banku Polskim. 

Zdalne oblicze doświadczeń klienta

Dziś wiele procesów firmy przenoszą do świata cyfrowego – tę tendencję wzmocniła dodatkowo pandemia koronawirusa.  Przewagą kanałów cyfrowych jest ich dostępność, łatwość i szybkość obsługi, czyli fundamenty dobrych doświadczeń. W wielu przypadkach klienci pozostają jednak przywiązani do bezpośrednich form kontaktu – warto zastanowić się, jak zapewnić równie satysfakcjonujące interakcje w kanałach zdalnych. Ponadto należy docenić media społecznościowe i czat jako ważne kanały komunikacji.

Dysponujemy narzędziem, które pozwala nam obserwować, zbierać i przetwarzać opinie użytkowników z sieci. Dzięki niemu reagujemy w czasie rzeczywistym wszędzie tam, gdzie pojawi się ważne dla nas hasło np.: iPKO, adresując rozterki klientów, a jednocześnie zbierając materiał do przyszłych zmian. Analizujemy również, to co mówi się o Banku w mediach społecznościowych – opowiada Łukasz Kuc. 

Właściwie wykorzystana technologia jest niezbędnym warunkiem kształtowania i zarządzania doświadczeniami klientów – przyjazne, intuicyjne interfejsy, funkcjonalność narzędzi, technologiczna wydajność to formy digitalizacji, które wspierają kulturę skoncentrowaną na kliencie.

Przyszłość Customer Experience

„Nowa normalność”, która nastanie po ustabilizowaniu się sytuacji pandemicznej, z pewnością wpłynie na sposób projektowania doświadczeń klienta – przede wszystkim z uwagi na wzrost znaczenia kanałów zdalnych, silną potrzebę poczucia bezpieczeństwa i pewności, ukształtowaną przez trudne czasy oraz coraz większą łatwość porównywania jakości usług, dzięki dostępnym online informacjom.

Problemy pojawią się zawsze – nie jesteśmy w stanie zaprojektować naszego biznesu tak, by ich uniknąć. W obecnej sytuacji akceptacja przez klientów pewnego rodzaju ułomności usług jest dużo większa. To dobry czas na testowanie, warto jednak zwracać uwagę na skalowanie – duże firmy mogą mieć kłopot z wprowadzaniem zmian w działaniu z dnia na dzień – wyjaśnia Wiesław Kotecki, Experience Design Director w Deloitte. – Przewagę mają dziś synchroniczne i szybkie kanały, a „ludzką twarz” obsługi mogą z powodzeniem zastąpić dobrze zaprojektowane głosowe boty. Myśląc o przyszłości, należy oddzielać nieistotny „szum” od realnych sygnałów – nie wszystkie zjawiska obserwowane w pandemii zostaną z nami na dłużej – dodaje

Materiał powstał na podstawie raportu Deloitte „Polish CX Drivers”, opartego o badanie doświadczeń klientów w Polsce.

Magda Chałupka